FINTECH

– Har ambisjon om å få signert kunde nummer to i løpet av 2025

Huddlestock-sjef Leif Arnold er mer opptatt av fremtiden enn av halvårsresultatet han nettopp har levert.

Huddlestocks-sjef Leif Arnold Thomas har fortsatt lang vei til overskudd.
Publisert

 – Halvåret som ligger bak oss, har vi brukt til å sette selskapet i en bedre posisjon, sier Huddlestock-sjef Leif Arnold Thomas til BankShift, når han skal oppsummere fredagens resultatrapport.

I faktiske tall er den posisjonen, her og nå, ikke så pen. Inntektene i første halvår, 31,4 millioner kroner, er ned fra 38 millioner samme periode i fjor. Kostnadene har gått den samme veien. De har sunket fra 47,4 millioner i fjor til 43, 9 millioner i år.

Underskuddet på bunnlinjen har derimot økt, fra 34,9 millioner i fjor til 54,5 millioner kroner i år. Årsaken er kostnader forbundet med salget av selskapets nordiske del av «investment-as-a-service»-virksomheten til Done.ai.

– Det er en pedagogisk øvelse vi har med denne rapporten. Prøver du å sammenligne inneværende kvartal og halvår med i fjor, henger det ikke helt på greip. Det er derfor vi i hovedsak prøver å se fremover, sier Thomas.

Satte punktum for tech-satsing

I april i år satte nemlig Thomas punktum for Huddlestocks tidligere satsing på å bli en teknologileverandør fra A til Å. All teknologi som kom inn i selskapene gjennom oppkjøpene av Trac Services og to selskaper tilhørende svenske Bricknode, ble solgt som en del av Done.ais overtakelse av «IaaS»-virksomheten.

Igjen står selskapet med en lønnsom konsulentvirksomhet og en satsing på IaaS i Tyskland, som skal bygges opp ved hjelp av partnere som leverer teknologi.

– Teknologiutvikling i de solgte selskapene tok for lang tid og kostet for mye penger. Nå har vi valgt å fokusere på Tyskland, der vi har fått en avtale med en stor kunde. Ved hjelp av våre egne konsesjoner og den partnerskapsmodellen vi har valgt, mener vi at vi raskere kan skaffe oss flere kunder, sier Thomas.

Har seks partnere

I alt seks selskaper er per i dag på Huddlestocks partnerliste. Blant disse er Visigon, som er det andre benet Huddlestock står på – den lønnsomme konsulentvirksomheten. De andre er tyske selskaper som leverer teknologi- eller megler- og handelstjenester.

Nøkkelselskapet blant disse er finansmegleren AVL som i dag har 65.000 kunder og 2,6 milliarder euro under forvaltning.

Den første kunden til Huddlestock heter Giga Broker, og er AVLs satsing på å bygge en digital megler-utfordrer. Ambisjonen er at Giga Broker skal bli en av Tysklands tre største «neomeglere» i løpet av tre år.

Huddlestock regner med å onboarde de første sluttkundene hos Giga Broker i løpet av andre halvår og har satt seg det ambisiøse målet om kunne levere en positiv kontantstrøm fra den tyske virksomheten allerede i løpet av 2026.

– Dere har fortsatt bare én kunde, som foreløpig ikke genererer inntekter. For å kunne få fart på inntektene, må det vel til flere kunder?

– Jeg har en ambisjon om å få signert en kunde nummer to i løpet av 2025, sier Thomas, uten å presisere om det vil være nok.

Aksjer blir til «sparekonto»

Salget til Done.ai styrket kassen til Huddlestock med 81 millioner. Ti millioner i kontanter og resten i Done.ai-aksjer. I halvårsrapporten er verdien på aksjene bokført til 51,1 millioner. Aksjer for drøyt ti millioner kroner skal deles ut til aksjonærene, resten skal brukes som en slags sparekonto som kan tappes når den tyske satsingen trenger kapital.

– Ambisjonen er som sagt at også Tyskland skal bli selvbærende i 2026, for å komme oss dit, vil vi måtte bruke en del penger. Da kommer disse aksjene godt med. Det er jo ikke en finansinvestering som vi skal tjene en masse penger på. Vi har rett og slett gjort om en tapsforretning til tilgang til cash, som vi kan bruke på et område hvor vi mener vi har gode muligheter for å lykkes.