VEKST

Har sikret seg vestlands-domener:
– Villige til å legge merkevaren i potten

Sparebank 1 Sogn og Fjordane har sikret seg domenene som skal til for å bli en vestlandsbank.

Administrerende direktør i Sparebank 1 Sogn og Fjordane, Trond Teigene.
Publisert

Sparebank 1 Sogn og Fjordane er en av landets største banker med et utlånsvolum som snart passerer 70 milliarder kroner. I en podcast med BankShift åpner administrerende direktør i banken, Trond Teigene, for at banken kan ta en større posisjon.

– Sogn og Fjordane som geografi og område står seg til evig tid, men når det gjelder selve merkevaren, er vi åpne for å finne på noe annet dersom vi ser muligheter, kanskje i lag med andre, som gjør at vi kan ta en litt annen rolle. Da er vi villige til å legge merkevaren i potten, og vi tror vi kan overføre alt vi har bygd over på en ny merkevare hvis det kommer en mulighet for noe bredere og større enn der vi er i dag, sa Teigene i podcasten.

I løpet av et år har Vestlandet mistet begge regionbankene sine. Først fusjonerte SR-Bank med Sparebank 1 Sørøst-Norge og ble til Sparebank 1 Sør-Norge, deretter fusjonerte Vest og Sør og ble til Sparebanken Norge.

Dermed er det en åpning for en annen bank å ta rollen som "vestlandsbanken". 

Sogn og Fjordane har tatt et skritt i den retningen og sikret seg domenene sb1vest.no, sb1vestland.no, sparebank1vestland.no, sb1vestlandet.no, sparebank1vestlandet.no, sparebank1vestnorge.no, sparebank1vest-norge.no, sb1vestnorge.no og sb1vest-norge.no i oktober i fjor. 

Sparebanken Vest het Sparebank 1 Vest før de forlot alliansen på begynnelsen av 2000-tallet. Banken har siden fusjonert og byttet navn til Sparebanken Norge.

Kommer til å skje mer på struktur

I podcasten ble Teigene spurt om han ser på mulighetene for å ta rollen som en regionbank.

– Vi legger til grunn at de som har blitt større enn oss og som tar en bredere geografisk strategi nå, som Sparebanken Norge, fortsatt vil være veldig gode og kraftfulle konkurrenter i vårt marked. Men samtidig, som du er inne på, kan det åpne seg noe, svarte Teigene.

Han mener at mangfoldet blant sparebankene av store, mellomstore og mindre sparebanker i sum spiller en viktig rolle.

– Samtidig vet jeg at det kommer til å skje mer på struktur, og da er vi våkne og åpne for det. Skulle det åpne seg muligheter som følge av det som skjer, er vi åpne for å diskutere det. Da må vi også erkjenne at hvis vi skal få til noe helt annet enn det vi har i dag, er det ikke nødvendigvis slik at Sogn og Fjordane er den riktige merkevaren, utdypet Teigene.

Navneendring ga oppsving i Bergen

Teigene forklarer i podcasten at banken vurderte å bytte navn da de gikk inn i 1-alliansen.

– Beslutningen var at vi hadde utrolig mye verdier knyttet til merkevaren vår, og oppgaven ble å overføre alt det positive vi hadde bygget til en ny merkevare. Det føler vi at vi lykkes med, sa Teigene.

Overgangen til superbrandet Sparebank 1 fikk en positiv effekt for banken, spesielt i Bergen.

– I Bergen har vi hatt god vekst; megling fikk en skikkelig oppsving fordi Sogn og Fjordane ble litt eksotisk, og vi fikk Sparebank 1-meglerbrandet inn i Bergen og en boost i aktiviteten over natten, forklarte Teigene.

LES MER: