RESULTAT
Historisk vekst i personmarkedet: – Det som er helt overskyggende er den enorme kundeveksten
Kraftig vekst i personmarkedet gir Rogaland Sparebank et solid løft, men banken holder likevel fokus på interne effektiviseringstiltak.
Rogaland Sparebank viser sterk vekst i personmarkedet i tredje kvartal 2025. Banken fikk et resultat etter skatt på 390,6 millioner kroner for årets første tre kvartaler, opp 23,3 millioner fra samme periode i fjor.
Egenkapitalavkastningen endte på 10,3 prosent, ned fra 14,7 prosent året før, men engangseffekter etter fusjonen med Hjelmeland Sparebank påvirker dette kvartalets sammenligningstall.
Justert for engangseffekter etter fusjonen med Hjelmeland Sparebank i 2024, tilsvarer resultatforbedringen 70,7 millioner kroner, ifølge en børsmelding.
– Det som er helt overskyggende er den enorme kundeveksten vi har, både på bedriftsmarked og personmarked. Det er langt over kredittveksten, vi tar nye markedsandeler, og mange kunder har ringt inn til banken i forbindelse med renteendringene, sier Tomas Nordbø, administrerende direktør i Rogaland Sparebank, til BankShift.
– Vi har hatt godt tilfang på nye kunder, og vi er en attraktiv lokalbank. Dette gjenspeiles typisk i perioder med urolighet rundt rentene.
Historisk vekst
Banken kaller personmarkedsveksten «historisk» i sin egen børsmelding. Den samlede utlånsveksten de siste tolv månedene var 9,2 prosent, fordelt på 9,9 prosent vekst i personmarkedet og 7,1 prosent vekst i bedriftsmarkedet. Personmarkedsandelen utgjør 76 prosent av den totale utlånsporteføljen.
Nordbø forteller at banken har hatt en hektisk periode for å klare å spa unna alle de nye henvendelsene.
– Vi hadde mye folk på jobb i sommer for å ta unna, men det er en hyggelig ting når det er på den måten. Vi fikk unna feriavviklingen, men det måtte ekstra innsats til etter renteendringene. Men det er bare kjekt.
– Alle bankene har justert rentene sine. Hvorfor velger kundene akkurat dere?
– I disse tidene med rentebevegelser, hvor alle aviser oppfordrer til å gå i dialog med banken, er nok vi mer tilgjengelige enn andre banker. Mange velger da oss og lokalbankkonseptet på bekostning av de nasjonale, mener Nordbø.
Satser på SMB
Innen bedriftsmarkedet har banken en bevisst satsing på diversifisering i SMB-segmentet og lav eksponering mot handel, reiseliv og oljerelatert virksomhet.
– Vi har ikke direkte oljeeksponering, både av bærekraftsgrunnlag og fordi vi uansett har indirekte eksponering gitt regionen vi er i, forteller Nordbø.
– Når det gjelder små og mellomstore bedrifter, er det bra for banken å ha lav konsentrasjonsrisiko, og det er i det segmentet vi lykkes. Vi er en god lokal rådgiver for små og mellomstore bedrifter.
Følger med
Gitt bankens vekst, er det godt å være nok folk. Nordbø legger likevel ikke skjul på at banken følger godt med på alle effektiviseringstiltakene bankene rundt dem nå er i gang med.
– Vi trenger alle folkene vi har, men det er en kontinuerlig vurdering. Når det gjelder intern optimalisering, så diskuteres det alltid, forteller han og legger til:
– Etter fusjonen har vi litt overlappende funksjoner, og dette er noe vi følger med på kontinuerlig.