RESULTAT

Innskuddene opp med 18 prosent: – Mange er bevisste på sparing

Handelsbanken leverer solide resultater, drevet av høyere renteinntekter og sterk innskuddsvekst – men banken har utfordringer i bedriftsmarkedet.

Landssjef Marion Ulander i Handelsbanken.
Landssjef Marion Ulander i Handelsbanken.
Publisert

Handelsbankens norske virksomhet har levert et godt resultat preget av høyere renteinntekter og lavere kostnader i andre kvartal. Samtidig har banken lykkes med å øke innskuddene fra kundene med 18 prosent de 12 siste månedene. Norgessjef for banken, Marion Ulander, forklarer overfor BankShift at rådgiverne snakker mye med kundene om hvordan de kan bygge en robust økonomi, og at sparing ofte er en del av det. 

– Mange er bevisste på sparing og da opplever vi at vi kan møte den interessen med et attraktivt sparetilbud, i et marked med tøff konkurranse, skriver Ulander i en epost. 

Mens sparingen gikk i været, gikk det ikke like bra med utlånene som vokste med 2 prosent de siste 12 månedene. Utlån til privatkunder økte med 9 prosent, mens bedriftsmarkedet sank med 3 prosent.

– Hva skyldes nedgangen og har dere en strategi for å snu det? 

– For oss er bedriftsmarkedet og privatmarkedet tett sammenvevd, og svingninger er helt naturlig i et marked med tøff konkurranse. Vi ser jo at det er stor grad av uforutsigbarhet rundt oss, som vi ikke kan påvirke. For noen bedrifter innebærer det at aktivitetsnivået går ned og at de holder igjen på planlagte aktiviteter eller at behovene endres, svarer Ulander.

– Det er god vind i personmarkedet, er det Akademiker-avtalen eller andre faktorer som står bak? 

– Foreningsavtaler har bidratt positivt til utviklingen i kombinasjon med andre privatkunder. Vi er glade for å se at kundene velger oss og samtidig veldig ydmyke for at vi hele tiden må gjøre oss fortjent til den tilliten fra kundene. Jeg tror mange ser en verdi i å ha sin egen rådgiver som kan hjelpe dem med hele økonomien samlet og at vår personlige og desentraliserte måte å jobbe på oppleves attraktivt for kundene, påpeker Ulander.

Økte renteinntekter

Det er tidlig i resultatsesongen og få banker har levert kvartalsrapporter. Men felles for DNB, Obos-banken og Sparebanken Øst, er at alle ser nedgang i renteinntektene. Handelsbanken går motstrøms med en liten oppgang. 

– Dere har lykkes med å øke renteinntektene, hvordan har dere fått det til og kommer det til å vare? 

– Vi guider ikke, men det vi kan si om det vi har lagt bak oss er at våre underliggende inntekter og forretninger utvikler seg i riktig retning. Det er også positivt å se at arbeidet med å holde igjen på kostnadssiden gir effekt, forklarer Ulander. 

Kuttet kostnader

Banken har kuttet kostnadene med 44 millioner kroner det siste året og endte på 650 millioner kroner i andre kvartal. Den posten der det er kuttet mest er «andre kostnader», den posten er kuttet med 85 millioner kroner. BankShift har spurt hva som skjuler seg bak kuttet, men har ikke fått svar. 

Bankens norske virksomhet oppnådde en kostnadsprosent på 42,8 prosent, det er litt høyt sammenlignet med andre banker på samme størrelse. 

– Hva er målet for kostnadsprosenten? 

– Fremfor å jakte et spesifikt tall, jobber vi med å kontinuerlig sikre at vi jobber effektivt. Lave kostnader gir oss konkurransekraft til å møte kundene med et attraktivt helhetstilbud, derfor er det viktig for oss å alltid jobbe for å holde kostnadene lave, svarer Ulander.