ORKLA SPAREBANK

Jakter organisk vekst gjennom fusjons­perioden: – Fått opp en veldig god veksttakt

Det er kun Finanstilsynets godkjenning som mangler for fusjonen mellom Orkla- og Rindal Sparebank. Nå ser banksjefen for seg å fortsette kundeveksten i Trondheim - i nytt kontor.

Knut Marius Skoglund, administrerende banksjef i Orkla Sparebank.
Publisert Sist oppdatert

I påvente av fusjonsgodkjenningen fra Finanstilsynet mellom Orkla Sparebank og Rindal Sparebank, jobber førstnevnte og overtagende bank med å legge til rette for fortsatt organisk vekst i banken.

Halvårsresultatet viste at Orkla Sparebank har hatt god vekst, der utlånene i banken har økt med over én milliard kroner det seneste året.

Orkla Sparebank per andre kvartal 2025:

Et knippe nøkkeltall ved utgangen av andre kvartal. Tilsvarende periode for 2024 i parentes.

🟢 Egenkapitalavkastning: 11,51% (8,99%)

🟢 Resultat etter skatt: 64,6 mill. (56,4)

🔴 Netto renteinntekter: 77,9 mill. (79,4)

🟢 Utlånsvekst inkl. Eika boligkreditt 12 mnd.: 8,47% (6,43%)

🟢 Brutto utlån: 17.267,2 mill. (15.910,7)

🔴 Tap: 5,3 mill. (3,7)

🟢 Innskuddsdekning: 79,66% (79,18%)

🟢 Ren kjernekapitaldekning: 22,89% (20,23%)

– Vi har over tid hatt fokus på å øke kundestokken. Det fordrer to ting: å holde eksisterende kunder så fornøyde at de ønsker å fortsette å bruke oss, og å jobbe strukturert for å skaffe nye kunder. Hittil ser vi veksten primært på privatmarkedet, der vi har fått opp en veldig god veksttakt over tid. Vi ser også mulighet til å øke veksten på bedriftsmarkedet fremover, sier banksjef Knut Marius Skoglund i Orkla Sparebank til BankShift.

«Jungeltelegrafen»

Banksjefen i Orkla Sparebank tror tiden vi er inne i nå er en god tid for sparebankmodellen, der han påpeker at det å være nær og tilgjengelig for kundene, treffer.

– Kundene sier i kundetilfredshetsundersøkelser at de setter pris på en rådgiver som kjenner dem, som er tilgjengelig, og som kan gi rådgivning når behovet oppstår. Dette gir oss ros på tre områder, og det sprer seg gjerne. Vi får ofte gode tips fra eksisterende kunder om nye kunder. Det har fungert veldig bra hittil, sier han.

Eika-bankene har fått et godt bidrag fra Eika i andre kvartal, og Skoglund peker også på dette som en av grunnene til det gode resultatet i sin bank. I tillegg peker han på bredden i produktene banken tilbyr.

Skal bli større i Trondheim

Orkla Sparebank har også vært ute etter et nytt kontor i Trondheim, og flyttet i andre kvartal inn i et større kontor på Sluppen. På spørsmål om det nye kontoret kom som følge av fusjonsplaner, og dermed flere ansatte i banken, svarer Skoglund at et større kontor uansett var på agendaen.

– Vi skiftet til større lokaler i Trondheim før fusjonen med Rindal var klar. De nye lokalene gir oss vekstkapasitet fordi vi skal vokse i Trondheim, og det har vi gjort. Vi har ansatt tre nye på bedriftsmarkedet i Trondheim bare de siste månedene. 

– Vi har også vært åpne om at det er naturlig å samlokalisere oss i Trondheim med Rindal, og noen ansatte derfra kommer inn i de samme lokalene. Det gir en fin synergi – vi blir en stor og slagkraftig enhet i et viktig vekstområde for oss, sier Skoglund.

Et mål om å øke BM

Som nevnt venter man kun på Finanstilsynets godkjenning nå. Skoglund vet ikke når en melding fra tilsynet kommer, men forteller at banken fortsatt jobber ut i fra juridisk fusjon 3. november. Og i arbeidet ligger det god kapitaldekning. Halvårsrapporten viser at Orkla Sparebank har en ren kjernekapitaldekning på 22,9 prosent. Så da føltes det naturlig å spørre:

– Er det noen andre vekstplaner i omløp?

– Vi rigger oss for videre vekst, primært organisk. Vi har kommet opp i en kapitalstørrelse som gir oss en vekstmuskel til å gi litt gass, samtidig som vi kan spille en større rolle for det trønderske næringslivet ved å ta om bord litt større bedriftskunder. Potensialet for oss på bedriftsmarkedet er stort, og vi har allerede begynt å bemanne opp for å realisere det, sier Skoglund.

– Hvor høyt tenker du at dere skal? I dag ligger bankens bedriftsmarkedsandel i utlånsporteføljene på 25,3 prosent.

– Balansemessig er vi i dag veldig tunge på personmarkedet, så vi har rom til å øke andelen på bedriftsmarkedet uten at det går for mye ut over bankens totale risiko. Å bevege oss opp mot 30 prosent er et langsiktig mål.

– Er det et strategisk mål om å øke bedriftsporteføljen nå som det er ventet rentekutt og lavere marginer på personmarkedet?

– At vi øker andelen på bedriftsmarkedet er fornuftig uavhengig av eventuelle rentekutt, men alt annet likt er marginene noe høyere på næringslivskunder enn på privatkunder. Så rent bankregnskapsmessig er det heller ikke dumt, sier Skoglund.

Han tror også at Orkla Sparebank, som andre banker, vil ha stor pågang om det skulle komme et rentekutt i nærmeste fremtid, både på personmarked og i bedriftsmarkedet, noe som tilsier at vekstplanene bankene har lagt, vil kunne sees allerede senere i år.