RESULTAT

Janson: – Må være det mest gjennomsolide kvartalet jeg har vært med på

Sparebank 1 SMNs sterke resultat kommer av en strategi banken la tilbake i 2020. Da bestemte man seg for å gjøre «SMN til ett.»

Konsernsjef Jan-Frode Janson i Sparebank 1 SMN, i det som var det tidligere bankhvelvet i banken.

Under presentasjonen til Sparebank 1 SMN sa konsernsjef Jan-Frode Janson at banken hadde etablert seg på Stranda. Etter litt latter påpekte konsernsjefen at han hadde en forkjærlighet for sunnmøringer, men at det var på Stryn banken hadde etablert seg tidligere, og nå gikk inn i Sykkylven, og at man altså ikke hadde etablert seg på Stranda.

Konserndirektør kommunikasjon Rolf Jarle Brøske sa etter presentasjonen at man ikke skulle legge noen frampek, og dermed gikk videre fra etablering på Stranda.

– Det er litt nytt at der banker i mange år har lagt ned, så går man inn nå. Eksempelet er med Sykkylven der vi går inn nå. Tiden med to-tre personer på et kontor, det er over. Nå gjelder det å gå inn med et ordentlig miljø, sier Janson til BankShift, uten å si noe om en eventuell etablering på Stranda i nærmeste fremtid.

Sparebank 1 SMN la frem onsdag morgen et sterkt resultat og holdt seg over milliarden i kvartalet, som i forrige kvartal. Samtlige forretningsområder er også med på å levere et godt konsernresultat.

– Dette er 92. gang jeg legger frem et kvartalsresultat for en bank, og jeg tror dette må være det mest gjennomsolide kvartalet jeg har vært med på. Det går bra på alle områder, og det gjelder ikke alle finanskonsern, sier Janson.

Veksten og de gode resultatene tillegger Janson mantraet i konsernet: “Det vi sier vi skal gjøre, det gjør vi.” Og et av målene konsernet la i 2020 var å gjøre SMN til ett. 

– Det er fascinerende hvordan en liten tanke kan få så stor effekt. Vi har endret konsernledelsen fra at det bare var bankfolk. Nå er det alle slags mennesker. Vi har endret måten vi etablerer oss på, det har vært innovasjon i hvordan vi setter opp miljøer. Vi har med oss hele bredden når vi prater med kunden. Det blir et slags SMN 2.0, sier Janson.

«Går ikke av moten»

Et annet punkt i strategien til SMN gikk på digitalisering. Fra 2020 til 2024 har man økt digitalt salg fra omtrent 35 prosent til 50 prosent. Men Janson er ikke helt klar for at alt skal bli digitalt helt ennå.

– Det er to svar på hvordan vi har økt digitalt salg; det ene er at vi har Norges beste mobilbank. Det andre er at vi har flinke folk som kan gjøre salg digitalt. For oss som er halvgamle er det en revolusjon.

– Men det er todelt, selvbetjeningen og det digitale salget fortsetter å øke, men folk går ikke av moten. Det er derfor vi også tar med oss den andre siden når vi etablerer oss. Når ting skjer i livet, er folk viktige, sier Janson.

«Fremtidige fusjoner»

Når konsernledelsen selv sa de ikke skulle gi noen frampek på eventuelle steder banken så på som mulige destinasjoner, måtte BankShift spørre om det var konkrete steder SMN så på for etablering eller fusjon. Uten hell.

– Det finnes ikke steder i verden med flere sparebanker enn det gjør i Midt-Norge, så det er gode muligheter. Kommer noen med et godt forslag, så er vi mottakelige, men de skal også øsnke det. Vi mener vi har et godt verdiforslag i en fusjon, sier Janson.

– De som er relevante der ute, de vet at vi finnes, legger han til.

I kvartalspresentasjonen legges det også frem at det er en “ambisiøs plan” for Oslo-satsing hos SMN. Også her har banken planer om å ta med seg bredden.

– Vi er allerede inne i Oslo, også der med bredden med et stort regsnkapsmiljø og tjenester knyttet til eiendom og bank. Men vi skal vokse på sparebank-måten også i Oslo. Vi skal legge sten for sten, så er det litt avhengig av markedet hvordan det vil utvikle seg, men vi er allerede i godt i gang, sier Janson.