RESULTAT

JBF ser stort vekstpotensiale i eksisterende kundemasse

Det er først og fremst blant konsernets eksisterende kundemasse at banken vil vokse fremover, mener konsernsjef Helge Dalen i JBF, som spår langt tøffere konkurranse om boliglånskundene fremover.

Helge Dalen er konsernsjef i JBF.
Publisert

JBF-konsernet, bestående av JBF Forsikring og JBF Bank, har levert sitt beste halvårsresultat noensinne. Hittil i år er resultatet før skatt 356 millioner kroner, en klar økning fra 190,8 millioner kroner i 2024. 

– Vi har aldri hatt et så godt halvårsresultat. Det går godt i både forsikring og bankbransjen for tiden. Finansporteføljen har gitt god avkastning, og banken har god utvikling. Vi er godt fornøyd med veksten, sier konsernsjef Helge Dalen i JBF til BankShift.

Resultatet til banken isolert ble 119,8 millioner kroner før skatt. Av øvrige nøkkeltall innen bank i andre kvartal, kan JBF vise til en økning i netto finansinntekter til 26,5 millioner kroner, noe som er mer enn en dobling fra samme periode i fjor. Den annualiserte utlånsveksten for banken som kun opererer i privatmarkedet var på 9,7 prosent,  og egenkapitalavkastningen var på 10,7 prosent, blant annet (se faktaboks)

– Det blir mye tøffere konkurranse fremover, spesielt på boliglån, spår Dalen, og viser blant annet til nye regler for standardmetodebankene, som har forbedret konkurranseevnen til mindre banker.

JBF Sparebank i Q2

Et knippe nøkkeltall for andre kvartal 2025. Tilsvarende periode for 2024 i parentes.

🔴 Egenkapitalavkastning: 10,7 % (10,8 %) 

🟢 Brutto utlånsvolum: 19,5 mrd. (18,5 mrd.) 

🟢 12 måneders utlånsvekst: 5,6 % (4,9 %) 

🔴 Kostnadsprosent: 46,8 % (39,5 %) 

🟢 Resultat etter skatt: 65,4 mill. (54,6 mill.) 

🟡 Tap: 0,0 mill. (0,0 mill.) 

🔴 Netto renteinntekter: 62,8 mill. (64,1 mill.) 

🔴 Netto rentemargin: 1,91 % (2,10 %) 

🟢 Ren kjernekapital: 22,39 % (18,49 %)

🟢 Innskuddsdekning: 99,4 % (99,2 %)

Skal vokse på eksisterende kunder

– I utgangspunktet er vi overkapitalisert, men vi har muligheten til å vokse. Vi har ingen eksterne eiere, og derfor er det heller ingen som skal ha utbytte. Så vi har vekstambisjoner fremover og vi skal ta markedsandeler. Mange av de mellomstore og mindre bankene er på offensiven og tar andeler, men jeg tror modellen vår er god, sier Dalen.

Finanskonsernet JBF er en totalleverandør av finansielle tjenester til privatpersoner, men tjenestene tilbys i hovedsak ansatte eller medlemmer av selskaper og organisasjoner som har en avtale med JBF, særlig innen jernbane, transport og logistikk.

– Må dere se utenfor denne kjernegruppen for å få den veksten dere vil ha?

– Vi er åpen for alle, men jobber mye inn mot forsikringsselskapet. De har 84.000 husstander, og vokser bra. Vi har fremdeles mye å gå på for å få de over på banksiden. 

Selskapet opplyser selv å ha 35.000 bankkunder.

– Så der jobber vi inn bedre og bedre. Vi har nok mat der fremover. Men dette vurderer vi fortløpende. Fordelen med å jobbe på denne måten, er at kundene kjenner JBF fra før, sier Dalen.

– Hvordan vurderer du konkurransesituasjonen?

– Det blir tøffere. Derfor er det viktig at vi drifter de mindre bankene effektivt. Da må man ha vekst og samarbeid. Vi har det i Eika. Stordriftsfordeler gjennom det samarbeidet blir viktigere. Det blir nærmest umulig å stå alene som liten eller mellomstor, mener han.

Omorganisering underveis

JBF er i gang med en omorganisering til aksjeselskap, og har nylig fått grønt lys fra departementet. 

– Så nå er vi i gang med å implementere det, sier Dalen.

Det innebærer blant annet at et nytt holdingselskap opprettes, som skal eie både forsikringsselskapet og banken. Det nye holdingselskapet vil på sin side eies av to nye stiftelser, en forsikringsstiftelse og en sparebankstiftelse.

– Mye må på plass, det er mange administrative ting. En av fordelene med ny organisering er at vi kan bruke kapital på tvers internt og mer fleksibelt. Men for kundene og de ansatte vil det bli som før, slår Dalen fast.

Likevel drar konsernet på seg en del kostnader knyttet til dette arbeidet, påpeker han, som både viser seg i andre kvartalsresultatet og vil komme til syne i påfølgende rapporteringer.

Hovedkontoret til JBF ligger i Oslo, med avdelingskontorer i Hamar, Narvik, Trondheim,Bergen, Stavanger og Kristiansand.