ARBEIDSLIV
Kåret til landets mest attraktive bank for unge arbeidstakere – passerer DNB for første gang
Kultur, fleksibilitet og lokal tilstedeværelse kan være blant årsakene til Sparebank 1 sin fremgang, tror fagansvarlig.

Sparebank 1 har tatt et solid byks på listen over Norges mest attraktive arbeidsgivere for unge arbeidstakere, utført av Academic Work.
Banken går fra 22. plass i fjor til 15. plass i år, og passerer dermed DNB, som faller fra 17. til 19. plass. Det er første gang Sparebank 1 rangeres høyere enn storbanken i denne undersøkelsen.
Ole Kristian Jonsrud, HR Business Partner og fagansvarlig for rekruttering og employer branding i Sparebank 1, tror fremgangen henger sammen med at unges prioriteringer har endret seg.
– Fra tidligere års karrierejag og selvrealisering, ser vi nå mer fokus på såkalt work/life-balance, fleksibilitet og meningsfulle arbeidsoppgaver. En arbeidsgiver med et klart samfunnsansvar – som samtidig er en trygg arbeidsplass er også viktig, og dette er egenskaper som treffer Sparebank 1 godt, sier Jonsrud.
Viktig målgruppe
Denne undersøkelsen handler om hva unge arbeidstakere ser etter i valg av arbeidsgiver, altså de som skal eller akkurat har kommet seg inn i arbeidslivet.
Ifølge Jonsrud måler undersøkelsen på en måte de unges «førsteinntrykk» av hvem de anser som attraktive selskaper.
– Med andre ord en veldig viktig målgruppe for oss i Sparebank 1, og det er veldig gøy å se at vi er en av de mest attraktive arbeidsplassene der ute og ikke minst bransjebeste, sier han stolt.
Kultur og lokalt engasjement
– Sparebank 1 skal være et spennende sted å jobbe og et godt sted å være, og det gjennomsyrer mye av kulturen hos oss, sier Jonsrud.
Når det kommer til konkrete årsaker for utmerkelsen, peker han på at Sparebank 1-bankene er til stede over hele landet og bidrar lokalt gjennom både sponsorater, engasjement og tilstedeværelse.
– Selv om vi er en stor allianse, klarer vi å opprettholde den lokale tilhørigheten, noe som blir mer og mer viktig for folk flest, også unge arbeidstakere.
Sparebank 1 hopper altså opp hele sju plasser på årets kåring. Jonsrud tror dette handler om at gruppen har jobbet godt med å bygge merkevaren vår gjennom mange år, med fokus på lokal tilstedeværelse.
– Dette bygger gode ambassadører i våre ansatte, som snakker godt om egen arbeidsplass.