FINTECH
Klarna lanserer cashback og abonnement: – En mulighet til å utfordre et gammelt system
Den svenske fintech-kjempen posisjonerer seg et sted mellom American Express og Revolut.
Nå kan brukene bli medlem i Klarna. Selskapet lanserer to nye abonnementstjenester, «Premium» og «Max», som skal koste henholdvis 189 og 549 svenske kroner i måneden.
Dette lanseres globalt i løpet av de kommende ukene.
Abonnenter av Klarna kommer til å få penger tilbake på alle kjøp, såkalt cashback, på én eller 1,5 prosent av kjøpsbeløpet, avhengig av hvilket abonnement som er valgt.
– Både de gamle bankene og kredittkortsselsakpene har enorme gevinster. Vi ser en mulighet til å utfordre et gammelt system, som bygger på at forbrukere tar opp kreditt for å finansierer ulike fordeler, sier David Sandström, markedssjef i Klarna i et intervju med Dagens Industri.
Må bruke Klarnas eget kort
Ifølge Sandström skal Klarna nemlig bare gi cashback når kunden betaler alt på en gang med Klarnas betalingskort. Den som velger Klarnas paradegren, «kjøp nå, betal senere», får ingen cashback.
– Vi mener det gir en bra og bærekraftig balanse, der vi oppmuntrer til ansvarlig bruk, uten å sitte på vår høye hest, sier Sandström.
Både cashback og abonnement er koblet til kundens saldo-konto hos Klarna. All cashback blir utbetalt dit og Klarna-kortet er koblet til det.
Mange medlemsfordeler
I abonnementet inngår det selvfølgelig også medlemsfordeler. Reiseforsikring, hotell- og flyfordeler, samt en rekke abonnementstjenester som Storytel og Viaplay, aviser som New York Times, Vogue og Svenska Dagbladet, men også Classpass for trening og Headspace for mental helse.
Her kan den nevnes at norske Spenn Group har inngått en avtale med Klarna, slik at cashback hos Klarna kan omvandles til lojalitetsvalutaen i Spenn. Det betyr at medlemmer kan tjene opp Spenn gjennom abonnenter og kjøp gjennom Klarna i hele verden.
Ifølge Klarna skal full utnyttelse av fordelene tilsvare en verdi på cirka 4000 kroner i måneden.
Satsingen skal bidra til å omvandle Klarna fra noe kunden bruker for å betale en faktura i ny og ne, til å bli det foretrukne valget for de daglige utgiftene.
Elsker poeng og fordeler
Sandström er ikke urolig for at en fast sum på 549 kroner i måneden vil skremme bort folk. Kredittkortselskapene tar også betalt per måned for sine beste tilbud. Det gjør også fintech-konkurrenter som Revolut og Lunar, som i relativt lang tid har tilbudt det Klarna nå begynner med.
– Det finnes nok mennesker som faktisk elsker poeng og fordeler. Det er en målgruppe som kanskje tilsvarer 10 prosent av alle europeere og amerikanere, sier Sandström til Dagens Industri.
Norske bonusjegere har dermed fått enda et nytt alternativ å vurdere.