RESULTAT

Kø i Tietoevry skaper forsinkelser for KLPs Eika-inntreden: – Det står ikke på oss

Etter et sterkt kvartal og et offensivt rentegrep har KLP Banken fått et rush av nye kunder. Banksjef Sevaldsen er i full gang med å skrive nye arbeidskontrakter – mens hun venter på teknisk konvertering til Eika.

Administrerende direktør i KLP Banken, Marianne Sevaldsen.
Publisert Sist oppdatert

KLP Banken leverte onsdag kveld sitt resultat for tredje kvartal 2025. Resultatet etter skatt ble 83,5 millioner kroner, stabilt fra samme periode året før.

Administrerende direktør i KLP Banken, Marianne Sevaldsen, melder om svært høy aktivitet i personmarkedet, og at de nå må ansette flere folk for å imøtekomme alle som vil bli nye kunder.

– Kvartalet har vært et godt kvartal med god driv. Vi har vekst i begge forretningsområdene, både i personmarkedet og i offentlig marked. Vi har gode økonomiske resultater. Noe av resultatet, i tillegg til vekst, skyldes lavere kostnader på innlån, som gir økte marginer. Vi har også hatt god vekst på innskudd i personmarkedet sammenlignet med i fjor, forteller Sevaldsen til BankShift.

Tallene viser at banken har dratt god nytte av sitt offensive rentegrep: KLP Banken var tidlig ute og meldte at de doblet kuttet til Norges Bank og satte dermed ned renta med 0,5 prosentpoeng. Brutto utlånsvolum i tredje kvartal steg til 45,6 milliarder kroner, fra 42,2 milliarder kroner i samme periode i 2024.

Sevaldsen forteller at tolv måneders utlånsvekst i personmarkedet i egen balanse er 8,1 prosent på utlån og 7,6 prosent på innskudd. Noen dager etter rentegrepet landet banken en avtale med Norsk Sykepleierforbund. Dette til sammen har gjort at aktiviteten mangedoblet seg nesten «over natten».

– Vi har hatt det svært travelt, og tredje kvartal gir oss ikke et helt riktig bilde av den store pågangen og veksten vi opplever.

– Må dere takke nei til noen kunder grunnet kapasitet?

– Vi sier ikke nei til kunder, og følger dem godt opp på SMS hvor vi informerer om at det er litt lengre behandlingstid enn normalt. De utviser stor tålmodighet og det er vi takknemlig for.

Bemanning og arbeidsbelastning

– Hvordan går det med de ansatte oppi dette?

– Det er klart at når arbeidsmengden mangedobles over natten, er det først og fremst gøy, men det sliter på enkeltpersoner over tid. Vi må derfor bemanne opp, og unngå at mange blir slitne og kanskje sykmeldte. Det tar tid å finne de rette folkene og drive opplæring, så det kan ikke gjøres på en håndvending, sier Sevaldsen.

Hun legger til at banken allerede har skrevet noen arbeidskontrakter og får to nye på plass denne uken.

– KLP Banken har først og fremst vært en digitalbank og har holdt antall ansatte nede med smarte grep. Det har gjort at vi har hatt et stabilt og flatt bemanningsvolum over mange år. Nå kan vi ikke det lenger, vi må bemanne opp, legger hun til.

Hun anslår at banken må ansette 10–15 prosent flere ansatte, først og fremst i kundefront og i stor grad i personmarkedet. I dag har banken om lag 80 ansatte.

– Endrer dette hele strategien til banken, og går dere nå fra å være «litt personmarkedsbank» til å skifte fokus mot personmarkedet?

– Vi har alltid vært en personmarkedsbank også, for vi er til for våre eiere – offentlige bedrifter, kommuner og helse-Norge, og deres ansatte. Norsk Sykepleierforbund har over 130 000 medlemmer, og forhåpentligvis vil mange bli kunder hos oss. Dette er en forsterkning av hvem vi er, og et resultat av at flere har blitt oppmerksomme på oss og at KLP har en fullverdig bank.

Hun legger til at ettersom KLP Banken ikke har lokale kontorer rundt omkring, er det ekstra viktig at de klarer å gjøre folk oppmerksomme på banken.

– Det har vi jobbet med de siste to årene, og det ser vi effekt av nå. Vi har et mandat om å tilby produkter og tjenester på en rimelig og god måte. Derfor har vi noe lavere krav til egenkapitalavkastning, fordi vi prioriterer å holde prisene nede på lån og tilby gode betingelser på sparing.

Egenkapitalavkastningen til banken lå på 10,14 prosent dette kvartalet, ned fra 10,70 samme periode året før.

Vekst på sikt

Også netto renteinntekter gikk ned dette kvartalet til 73,6 millioner kroner, fra 77,7 millioner kroner i tredje kvartal 2024. 

Å sette ned renta var en god strategi for å få nye kunder, men det er ikke en strategi som kan vare for alltid. Det sier Sevaldsen selv.

– Dette var en engangshendelse for å styrke konkurransekraften vår og er en vekststrategi – et engangsløft og en investering nå. Så må vi vokse og håndtere det, og se hvordan vi skal jobbe med dette på lang sikt for å være lønnsomme nok. Men vi er opptatt av at både utlåns- og innskuddsproduktene våre fortsatt skal ha god pris.

– Står ikke på oss

I februar ble det klart at banken skulle inn i Eika-alliansen, som den desidert største banken i samarbeidet. Det som nå ble "lillebror" Rogaland Sparebank, opplevde det som «bare positivt».

Selv om banken nå er en del av samarbeidet, med felles møteplasser og alt som hører med, kan Sevaldsen også fortelle at den tekniske konverteringen lar vente på seg. De vet heller ikke når prosessen kan tenkes å starte.

– Det krever stor innsats fra nåværende leverandør og Eika når det gjelder teknologisk konvertering. Vi må gjennomføre et forprosjekt og sette av tid til dette. Det er en sak som dessverre vil ta litt tid.

Hun sier at de hadde håpet å være i mål i løpet av 2026, men at det nå ser ut som det skjer våren 2027.

– Det er nok litt kø hos Tietoevry på grunn av mange endringer i markedet. Vi venter på en dato og et tilbud på et forprosjekt. Det står i hvert fall ikke på oss.

Synergier i alliansen

Sevaldsen mener KLP Banken passer godt sammen med resten av Eika.

– Vi utfyller hverandre også på den måten at vi låner ut til det offentlige, mens de andre Eika-bankene låner ut til det private næringsliv. Man trenger begge deler, og sammen kan vi opptre mye sterkere i lokalsamfunnene. Vi passer sammen som hånd i hanske.

Hun trekker også frem at KLP Banken er en digitalbank med lang erfaring, og det er noe de andre bankene i Eika kan dra nytte av.

– Vi kan bidra til å utvikle løsningene i Eika på en god måte og stille krav som sikrer at løsningene blir gode nok både for ansatte og kunder. Vi er imponert over folkene i Eika Gruppen og alt de får til. Det er en allianse som passer oss svært godt.

Ekstrem lagånd

Sevaldsen er tydelig stolt av de ansatte som tar banken igjennom den hektiske tiden.

– Det varmer hjertet mitt at alle i banken, uansett hvor de er, viser ekstrem lagånd i denne tiden for å få dette til å fungere. Jeg retter en stor takk til alle som står på så hardt for å håndtere den store pågangen.

Hun legger også til at banken scorer høyt på kundetilfredshet både i bedriftsmarked og personmarked.

– Det er veldig gledelig at vi har vært kundefavoritt på Bytt.no i 19 måneder på rad. Det er tilfredsstillende for alle som står på hver dag å få så direkte og fine tilbakemeldinger, sier hun.

– Jeg håper vi får på plass nye kollegaer så fort som mulig, slik at vi kommer tilbake til en normal driftssituasjon og kan ta imot enda flere kunder i 2026.

KLP Banken i Q3

Her følger et knippe nøkkeltall fra tredje kvartal 2025. Tall for tilsvarende periode i 2024 i parentes. 

🔴 Egenkapitalavkastning: 10,41 % (10,70 %)

🟢 Sum utlån til og fordringer på kunder: 45,61 mrd. kr (42,23 mrd. kr)

🟡 Resultat etter skatt: 83,5 mill. kr (83,5 mill. kr)

🟢 Netto renteinntekter: 132,5 mill. kr (131,2 mill. kr)

🔴 Kostnader: 74,8 mill. (68,2 mill.)

🔴 Tap: 0,0 mill. kr (0,1 mill. kr)

🟢 Ren kjernekapitaldekning: 25,8 % (20,6 %)