GEBYR

Kortgebyr for uttak får kunder til å reagere

Noen kunder betaler fortsatt 2,5 kroner hver gang de bruker kortet – nå reagerer de.

Sparebanken Østs kontorer i Drammen.
Publisert

Influenser Anna-Safia Moholdt Ismail reagerte da hun forstod at Sparebanken Øst tok 2,5 kroner hver gang moren trakk kortet, det skriver BA. Hun mener bankens begrunnelse for gebyret er lite tilfredsstillende.

– Den ansatte svarte at dette ikke var vanlig praksis lenger. Årsaken til at hun hadde blitt trukket, var trolig at kontoen var veldig gammel, og at moren ikke hadde endret det, sier Moholdt Ismail.

Kontoen ble opprettet i 1997. Etter telefonsamtalen ble gebyret fjernet fra kontoen. Pressekontakt Sparebanken Øst, Ole Sivertsen, uttaler til BA at bankens vilkår vil blant annet være avhengige av om kunden er selvbetjent eller ønsker personlig service og manuell oppfølging.

Mange kommenterte etter at influenseren delte historien på Tiktok. En av dem er kunde i Sparebanken Vest som har en lignde praksis. Han har forsøkt å få banken til å fjerne gebyret, men da måtte han bli Vestavinn-kunde, og for å bli det måtte han inn med 100.000 kroner i nettbanken. Kommunikasjonssjef i Sparebanken Vest, Hanne Dankertsen, bekrefter at kunder over 33 år må ha 100.000 kroner i innskudd på etableringstidspunktet.

– Vi kommer til å gå gjennom våre interne rutiner for å sikre at kundeopplevelsen er bedre ivaretatt enn den har blitt i dette tilfellet, uttaler Dankertsen til BA.