BEDRIFTSMARKED

Kraftig vekst etter omorganisering: – Det krever fokus

Sparebank 1 Nord-Norge (SNN) omorganiserte seg og la bedriftsmarkedet inn i én divisjon – det har gitt resultater for banken.

Konserndirektør for bedriftsmarkedet i Sparebank 1 Nord-Norge, Trude Glad.
Publisert Sist oppdatert

BODØ: I 2020 la SNN om strategien og skilte ut bedriftsmarkedet som egen divisjon. Det har gitt resultater. Ved utgangen av andre kvartal i år hadde banken et bruttoutlån til bedriftsmarkedet på 53 milliarder kroner, det er en oppgang på 16 milliarder kroner siden samme kvartal i 2020, det viser bankens presentasjon for de respektive kvartalene. Økningen er på 43 prosent. Konserndirektør for bedriftsmarkedet i banken, Trude Glad, forklarer at omorganiseringen har tjent banken godt.

– Det krever fokus, prioritering og satsing for å henge med i utviklingen, eller aller helst ligge litt foran. For å kunne gjøre de nødvendige grepene, så trenger vi å samle kompetanse og innsikt og det lykkes vi bedre med nå som vi er én divisjon på bedriftsmarked, sier Glad til BankShift.

Før omorganiseringen var hun regionsdirektør for både privatmarkedet og bedriftsmarkedet i region Salten og Helgeland. I tillegg til omorganiseringen, så peker Glad på at veksten i banken har fått god drahjelp av et næringsliv som har gjort det bra. Banken ser imidlertid at deler av bedriftsmarkedet nå roer seg ned.

– Det er spesielt på byggesiden at markedet har roet seg ned. I fjor ble en del prosjekter ferdigstilt, og det er ikke så mange nye som startes. Det merker vi. Samtidig går det veldig bra i havbruksnæringen, som gir positive ringvirkninger for regionen. Det samme gjør reiselivet i nord, forklarer Glad.

Veksten de siste 12 månedene har vært på 2,4 prosent.

Flere ansatte

Det siste året har bedriftsdivisjonen oppbemannet med 16 ansatte til 118. Glad forklarer at det i hovedsak skyldes at kredittavdelingen er flyttet over til bedriftsdivisjonen.

– God selskapsstyring tilsier at det er hensiktsmessig skille mellom kontrollfunksjoner i andre linje og operative funksjoner i første linje. På denne bakgrunn ble fagavdelingen Kreditt flyttet til bedriftsmarkedsdivisjonen. Det opplever vi er en stor fordel. I utgangspunktet skulle man tro at det er motsetninger mellom rådgiverne som er kundenære, og fagmiljøet, men diskusjonene mellom lagene gir en god innsikt, erfaringsdeling og kompetansedeling, sier Glad.

Divisjonen oppbemanner også antihvitvaskingslaget for å bli mer robuste.

– Vi har hatt stort fokus på å bygge et robust miljø som sikrer god kompetanse, rutiner og prosesser for å håndtere operativ anti-hvitvasking kontroll av vår kundeportefølje. I fjor så vi et behov for å styrke det arbeidet og har ansatt folk gjennom året. De siste kommer i løpet av høsten, forklarer Glad.

Leder et langstrakt lag

I alt har SNN 15 kontorer fra Bodø og Fauske i sør, til Vadsø og Kirkenes i nord. Det er store avstander og Glad har folk til stede i hele området.

– Hvordan leder man folk som sitter så spredt?

– Jeg har veldig dyktige ledere med god erfaring som må ta mye ansvar. Det er klart at det krever mye selvstendighet å stå i disse rollene. Vi har også en god styringsstruktur og møteplasser som skaper en tydelighet i forhold til hva vi skal ha fokus på og hva som skal prioriteres, svarer Glad.

Etter at bedriftsmarkedet ble samlet i en divisjon, så er det også opprettet bransjenettverk der de som jobber innen samme bransjer har tettere kontakt med hverandre.

– Det var noe som var etterspurt av kundene våre. I disse nettverkene har vi bransjespesialister som følger utviklingstrender i relevante bransjer og hever kompetansen vår, forklarer Glad.

Hun påpeker at problemstillingene rådgiverne kommer borti på de forskjellige kontorene ikke er veldig forskjellige og at det hever kvaliteten på bankens arbeid at rådgiverne kan dele innsikt og bransjekunnskap med en kollega.

Jobber med provisjonsinntekter

Glad og laget hennes har også en målrettet innsats for å øke provisjonsinntektene fra kundene. I andre kvartal var inntektene på 51 millioner kroner, opp fra 49 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

– For å lykkes med å presentere bredden av vår produktportefølje overfor kundene, så må man stå i slike prosesser over tid. Det handler egentlig om å gjøre det enkelt for kundene med at alt på et sted og få et sømløst internt samspill til å fungere. Det synes jeg vi har fått til, smiler Glad.

Hun påpeker at samarbeidet med blant annet datterselskapet innen leasing- og salgspantmarkedet har hatt en svært god utvikling. I tillegg jobber banken tett med private banking.

– Private banking er en del av privatmarkedet, men er samlokalisert med oss på bedriftsmarked. Vårt konsept innen private banking er primært rettet mot bedriftseierne, forklarer Glad.