STRATEGI

La ned 105 år gammelt bankkontor uten forvarsel : – Må ta grep i tide og rigge banken for fremtiden

Sparebank 1 Nordmøre la ned sitt kontor på Straumsnes, noe som har fått kundene til å reagere kraftig. Det lokale eldrerådet kaller nedleggelsen uakseptabel og «et slag i ansiktet». 

Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i Sparebank 1 Nordmøre.
Publisert

Sparebank 1  Nordmøre har lagt ned sitt kontor i Straumsnes, ifølge lokalavisen Aura Avis. Nedleggelsen skal ha skjedd uten at det gikk ut nevneverdig informasjon til lokalsamfunnet. En enkel plakat på døren informerte om at kontoret var stengt fra 11. april, og dermed ble 105 års lokal bankhistorie avsluttet i stillhet.

Straumsnes Sparebank ble etablert 25. mai 1920, og har etter flere fusjoner blitt en del av Sparebank 1 Nordmøre. Både lokale pensjonistlag og eldreråd reagerer kraftig på nedleggelsen, som de mener særlig rammer de eldre i bygda, skriver Aura Avis.

De kritiserer også den økte digitaliseringen og manglende forståelsen for hvordan dette påvirker mange.

Beklager

Even Gaarde-Landre, kommunikasjonsrådgiver i banken, forteller til BankShift at beslutningen har sammenheng med «en vurdering av bankens distribusjonsmodell og tilstedeværelse i privatmarkedsfunksjonen». 

Gaarde-Landre sier at banken har har stor forståelse for at enkelte av kundene stiller spørsmål ved avviklingen av dette kontoret, som han legger til har vært bemannet av én rådgiver. 

– Hvorfor ble ikke lokalsamfunnet informert i forkant, og når du har sett reaksjonene i ettertid, burde de blitt det?

– Vi er de første til å beklage om dette ikke har vært tydelig nok kommunisert i forkant. Vi er imidlertid i aktiv dialog med våre kunder med nyhetsbrev og informasjon i ulike kanaler. Vi vil fortsatt forsøke å gi våre kunder også herfra en best mulig kundeopplevelse. 

Gaarde-Landre legger til at Nordmøres finansielle rådgiver ved Straumsnes-avdelingen fremover vil betjene kunder fra kontoret i Kristiansund. Kundene i Straumsnes kan fortsatt ta kontakt med sin rådgiver, slik de gjør i dag. Dersom kunder har behov for et fysisk møte, kan det avtales på tilsvarende måte som i dag – ved kontoret i Kristiansund, som ligger en drøy halvtime unna, forteller han.

Besøker gjerne eldrerådet

Eldrerådet påpeker i et brev at bankens historiske tilstedeværelse har gitt trygghet for mange eldre kunder, og at den fysiske tilgangen til tjenester fortsatt er avgjørende for mange: «Den sentralisering som banken nå bidrar til, er ikke akseptabel og er et slag i ansiktet på den delen av befolkninga som ikke verken behersker eller er trygge på digitale løsninger,» skrives det.

I brevet ber de også om at minibanktilbudet på Aspøya opprettholdes, og viser til det omfattende omsorgstilbudet i nærområdet samt planer for nye boliger mellom Arnvika og Straumsundbrua.

– Hvordan svarer dere på kritikken om at digitaliseringen skyver eldre kunder ut av systemet?

– Dette er en samfunnsutfordring vi er opptatt av. Vi er veldig klar over at ikke alle kunder kan være digitale og at det er risiko for at mange kan havne på sidelinjen i digitaliseringsalderen vi lever i. Vi er stadig ute og møter de som synes det er utfordrende å møte de digitale tjenestene på ulike tilstelninger i egen og andres regi, svarer Gaarde-Landre.

Han legger til at banken både som en selvstendig lokal sparebank og som en del av en allianse, jobber kontinuerlig med å sørge for at de har både alternativer samt egne retningslinjer og rutiner for hvordan de skal møte de ikke-digitale kundene.

– I denne konkrete saken har vi sagt at vi veldig gjerne kommer på besøk til Tingvoll Eldreråd hvor vi kan gi god informasjon og opplæring om våre banktjenester til kunder som har et ønske om dette.

 – Vil banken revurdere avgjørelsen, slik eldrerådet og pensjonistlaget nå ber om, eller opprettholde enkelte tjenester som minibanktilbudet på Aspøya? 

– Vi har dessverre ikke noen plan om å gjenåpne kontoret eller å endre på beslutningen om å avvikle minibanken der i løpet av året. Vi har vært i dialog med Bunnpris Aspøya som bekrefter at de kommer til å tilby Kontant i butikk-løsningen i løpet av høsten, slik at dette blir en fullgod erstatning når minibanken avvikles.

Fokuserer på lønnsomhet

Ifølge års- og kvartalsrapportene har Sparebank 1 Nordmøre kranglet litt med kostnadsprosenten den siste tiden. Etter å la ligget relativt høyt på 47,9 prosent ved enden av 2023, fikk banken hamret den ned til 38,3 prosent ved utgangen av 2024 – før den spratt opp igjen til 44,8 i første kvartal i år.

– Kostnadsprosenten krøp opp over 40-tallet igjen i første kvartal etter en nedgang i fjerde. Hvor viktig faktor har kostnadene vært i vurderingen om å legge ned kontoret?

– En forutsetning for videre utvikling av banken er attraktivitet, vekst og lønnsomhet. For å være et sterkt og uavhengig finanskonsern må vi levere enda bedre resultater. Da må vi ta grep i tide og rigge banken for fremtiden, forklarer Gaarde-Landre.

– Derfor fokuserer vi på at vi må drive en lønnsom lokal sparebank. Og med det sagt vil vår tilstedeværelse og distribusjonsmodell alltid være til vurdering.