KARRIERE

Ny Norgesjef i Kustom: – Det blir litt av det beste fra begge verdener i tidligere jobber

Da Markus Tangen takket ja til å bli Norgessjef i Kustom, var det som å komme hjem - men likevel til et annet hjem.

Markus Tangen, Norgesjef i Kustom.
Publisert

Markus Tangen er den første med tittelen Norgessjef etter at Klarna Checkout ble til Kustom i fjor.

Oppdraget er ganske så tydelig: å sørge for at Kustom beholder posisjonen som en av Norges største checkout-løsninger også etter navnebyttet. Ifølge Tangen ligger markedsandelen i Norge i dag på rundt en tredjedel.

– Hovedfokuset til Kustom er jo å videreutvikle det mest robuste checkouten i bransjen og gjøre den mer fleksibel og tilpasningsdyktig, sier Tangen til BankShift.

– Klarna fokuserte på å levere de beste faktura- og BNPL-løsningene for sluttkunden. Kustom vender seg til forhandlerne og nettbutikkene og lager løsninger basert på deres behov. Så det blir mer B2B enn B2C, legger han til.

Begynte i Bambora

Tangens Karriere i betalingsbransjen begynte i Bambora. Derfra gikk han videre til Klarna og halvannet år som kommersiell sjef i Norge. Neste stopp ble Avarda, som også lager betalingsløsninger, men holder seg i mer i bakgrunnen og leverer white label-løsninger til blant annet Boozt.com.

– Denne jobben blir litt av de beste fra begge verdener i tidligere jobber, sier Tangen, som begynte i jobben rett før sommeren.

Fortsatt sterk Klarna-kobling

Selv om Kustom skal bli mer agnostisk til hvilke betalingsløsninger som tilbys i checkout-løsningen, er det ikke tvil om at koblingen til Klarna vil forbli sterk. I avtalen mellom Kustom og Klarna kom det frem av Klarna skal være det foretrukne betalingsalternativet for «kjøp nå, betal senere» de første fem årene.

– Samtidig legger vi stor vekt på å stadig styrke tilbudet vårt, blant annet ved å utvide med flere lokale betalingsmetoder - som for eksempel Vipps i Norge - for å møte kundenes forventninger, sier han.

Satser på SoftPOS

Konkurrenten Nets Norge, som er en del av det italienske konsernet Nexi, lanserte nylig tjenesten «Tap to pay» på Iphone, som gjør at næringsdrivende kan akseptere alle typer kontaktløse betalinger bare ved å bruke en Iphone og Nets’ SoftPOS-løsning.

Kustom går også i den samme retningen. Tidligere i år presenterte den sin versjon «Mobile Point of Sales». Den skal etter planen rulles ut i løpet av året og vil synkronisere og samle all handel i en bedrift i et system.

– Vi har også fokus på å styrke offline-tilbudet fremover for å gjøre løsningen enda mer komplett, sier Tangen.