KURS
Obos-banken blir første av sin størrelse som skaper en felles plattform for etikk
FinAut mener Obos-bankens gjennomføring av etikk-kurset er inspirerende for resten av bransjen.

Samtlige ansatte i Obos-banken, fra ledelse til rådgivere og støttefunksjoner, har gjennomført FinAuts etikk-kurs. Noe som gjør banken til den første av sin størrelse som har skapt en felles plattform for hele organisasjonen, skriver FinAut.
– Vi skal levere på bærekraft, tillit og gode kundeopplevelser, og da må hele organisasjonen ha et felles utgangspunkt. Derfor har vi valgt å gjennomføre kurset på tvers av roller og nivåer. Det gir oss en styrke som vil prege både samarbeidet internt og møyene med kundene, sier administrerende direktør Tore Weldingh i Obos-banken.
For Obos-banken handler kurset om å bygge kultur, som skal stå seg i banken over tid.
– Forretningsetikk er ett av fire prioriteringsområder for bærekraftsarbeidet i banken, og det er da viktig for oss at kompetansen på området ikke er forbeholdt ledere. Tilbakemeldingene viser at kurset er nyttig og relevant for ansatte på alle nivåer. Nå når alle, uansett rolle, har fått samme innføring, blir det enklere å snakke om etikk på tvers i organisasjonen, sier bærekraftsansvarlig Per Kristian Høybråten i Obos-banken.
FinAut beskriver Obos-banken som «inspirerende for resten av næringen», og mener banken viser hvilken kraft som ligger i å bruke felles bransjeverktøy.
– Obos-banken viser at det er mulig å samle hele organisasjonen om etikk, og det gir et sterkt signal til resten av næringen. Vi håper flere virksomheter følger etter. Jo flere som tar i bruk etikk-kurset, desto bedre rustet står finansnæringen til å bygge kultur, styrke tilliten og levere trygg rådgivning, til beste for både kunder, medarbeidere og samfunnet, sier administrerende direktør Erik Jensen i FinAut.