ØKONOMISK VOLD

Ønsker å bruke KI for å stoppe trakassering:
– Datadeling på tvers av bankene er essensielt

Bankdirektør Endre Jo Reite har bare opplevd to varslede tilfeller av trakassering via bankoverføringer på 25 år, og tror mørketallene er store.

Direktør for personmarked i BN Bank, Endre Jo Reite.
Publisert Sist oppdatert

– Vi trenger mer informasjonsdeling på tvers av bankene for å stoppe trakassering via bankoverføringer, sier Endre Jo Reite, direktør for personmarked i BN Bank. Han mener at økt datainnsamling og bruk av kunstig intelligens (KI) kan bidra til å stanse trakassering.

Kommentaren kommer i kjølevannet av BankShift sitt intervju med psykolog Ingvild Stjernen Tisløv, hvor hun forteller at økonomisk vold er et problem i Norge. Hun etterlyser at bankene må gjøre mer både for å stoppe og belyse denne typen vold og trakassering.

Ønsker å lage et KI-verktøy

Stjernen Tisløv forteller blant annet at hun i sin tid i barnevernet, opplevde hvordan foreldre med besøksforbud ovenfor de biologiske barna sine, brukte pengeoverføringer til å sende manipulerende meldinger.

– Utfordringen er todelt, forklarer Reite. 

– På den ene siden skal vi sikre kunden bedre der vi kjenner til trakasseringen, på den andre siden må bankene bli bedre på å identifisere mønstre slik at vi kan stoppe fremtidig trakassering og manipulering av kunder. 

I intervjuet peker Stjernen Tisløv på at det er store mørketall, med mange som trakasseres uten at bankene varsles. Reite sier seg enig i dette.

– I de fleste tilfeller tror jeg ikke banken involveres, ei heller politiet. Etter 25 år i bank kjenner jeg bare til to tilfeller hvor bankene har blitt involvert i å stoppe denne typen trakassering.

Han forklarer at hvis bankene ikke involveres, kan de heller ikke ta grep for å stanse denne typen trakassering.

– Hvis vi derimot varsles og får vite litt om mønstrene til trakasseringen, som hyppighet, spesifikke ord som brukes, type beløp, tidspunkt og lignende, kan vi bruke dette til maskinlæring som identifiserer trusler. På denne måten kan slike meldinger flagges for bankene, som i sin tur kan kontakte kunden for å bekrefte eller avkrefte at dette var en trakassering, forklarer han.

Lærer av AML-arbeidet

For å få til dette, etterlyser Reite bedre informasjonsdeling mellom bankene slik at de kan gjenkjenne de typiske mønstrene for meldingene som sendes.

– For utenforstående fremstår disse meldingene kanskje som uskyldige, men de er trakasserende for de involverte, sier han.

– For eksempel kan det være helt uskyldig når foreldre sender småbeløp til barna sine, men det kan være trakassering i forbindelse med en barnevernsak. Men hvordan skal man vite dette? Derfor er datadeling på tvers av bankene essensielt.

Reite forklarer hvordan bankene allerede er dyktige analyse av fritekstfelt og unormale transaksjoner i forhold til AML-arbeidet, og han mener at dette kan videreføres til arbeidet med å identifisere trakassering. 

Han håper at bankene i fremtiden kan sikre hjemmel slik at de kan kontakte kunder og identifisere uheldige mønstre. 

Han poengterer at Vipps har en funksjon for å blokkere overføringer fra personer, men at det gjenstår et arbeid med blokkering av kontotransaksjoner. 

– I dag må bankkunder bytte konto hvis de blir utsatt for denne typen trakassering, for bankene kan ikke sperre en konto for mottak av transaksjoner fra et spesifikt kontonummer eller en mottaker… foreløpig.

LES OGSÅ: