KOMPETANSE

Over ni av ti etterspør kompetansen: – Teknologi tar mer og mer plass

Finans Norge kom tirsdag ut med sin Kompetansjesjekk for finansbransjen. Der kommer det frem at det er stor mangel på kompetanse, spesielt innen teknologi.

Spesialrådgiver Frederick Hjertø i Finans Norge.

Siden 2016 har Finans Norge gjennomført «Kompetansesjekken» seks ganger. Undersøkelsen i år viser at hele 74 prosent av næringen har et udekket kompetansebehov.

– Det store poenget er at teknologi tar mer og mer plass. For to år siden var det bærekraft, men teknologi har alltid ligget i toppen, og nå ser vi at det tar mer plass, sier spesialrådgiver Frederick G. Hjertø i Finans Norge til BankShift.

Finans Norge oppgir at av årets hovedfunn, kompetanse etter teknologi, troner øverst der hele 93 prosent av næringen etterspør mer kompetanse innen teknologi.

Det er to punkter som skiller seg ut som de største utfordringene med teknologi og å få tak i rett IT-kompetanse, i følge bransjen selv. 81 prosent mener det er for få teknologer i arbeidsmarkedet, og 63 prosent mener kandidatene mangler den rette spesialkompetansen.

– Dette er utfordringer vi har påpekt til myndighetene flere ganger. Antall teknologer er gjennomgående, sier Hjertø.

Bak teknologi kommer dataanalyse og bærekraft, på henholdsvis 83 prosent og 65 prosent.

Etterspørselen etter bærekraft faller

Største fall fra 2022, da sist kompetansesjekk ble gjennomført, gjør bærekraft, der 97 prosent av næringen da etterspurte kompetanse, mens det nå altså er 65 prosent.

– Forskjellen er at det i 2022 kanskje var mer tvil rundt taksonomien som kom fra EU. Den kompetansen ser man nå at man i større grad har klart å dekke. Samtidig ser vi at mange av de mindre bedriftene oppgir bærekraft og compliance som utfordringer på kompetansen. Og selv om det har gått ned, er det fortsatt mange som etterspør kompetanse på bærekraft, sier Hjertø.

Intern heving

Bransjen svarer på nesten alle punkter at man skal heve kompetansen til dagens ansatte, som svar på hvordan man skal klare å dekke kompetansebehovet, etterfulgt av å rekruttere nye ansatte. På teknologi forventes det fortsatt en del bruk av ekstern kompetanse.

Så gjenstår det å se om man klarer å dekke kompetansebehovet ved å øke internkompetansen nok.

– Det at bedriftene ønsker å heve kompetansen internt er bra, men det er jo en konsekvens av at den enkleste metoden, som er å hente inn nye ansatte, er begrenset. Det er mer krevende å øke, enn det er å hente, sier Hjertø, som påpeker at det har blitt en slags ond spiral, hvert fall på teknologene.

– Vi vet at det er en flaskehals på studiene. Akademia sliter også med å hente inn folk som kan utdanne teknologene. Når det er mangel på teknologer går disse til private aktører, som igjen presser prisen opp, slik at det er få som velger å utdanne den neste generasjonen. Man sager litt av sin egen gren, sier Hjertø.

De viktigste egenskapene hos en ansatt

Finans Norge har spurt medlemmene om hva en leder anser som beste evne hos en av sine ansatte. Bransjen rangerer de viktigste egenskapene for slik:

  • Omstillingsevne
  • Samarbeidsevner 
  • Kritisk tenkning
  • Selvledelse
  • Relasjonsskapende 

Kunstig intelligens

Finans Norge spurte også bransjen om i hvilken grad de tror kunstig intelligens (KI) kommer til å redusere bedriftens kompetansebehov de neste to til tre årene.

8 prosent svarer “i stor grad”. 23 prosent «i noen grad», mens hele 66 prosent svarer «i liten grad». 3 prosent svarte «vet ikke». Det betyr at to tredjedeler av næringen ikke tror KI vil redusere kompetansebehovet med det første.