KONKURRANSE
Overlapp i distribusjonen for nye og gamle Frende-partnere: – Styrker merkevaren
Markedsområdet til en av brannkassene som nå er overtatt av Frende, overlapper med Selbu Sparebanks - som også er distributør for forsikringsselskapet.

Nylig ble det kjent at Frende Forsikring kaprer sju brannkasser fra Gjensidige, noe som blant annet kan gi indikasjoner på hvor Sparebanken Norge kommer til å etablere seg.
Manøveren fører også til at distribusjonsnettverket til Frende tetter seg til, særlig i Midt-Norge.
– Dette styrker distribusjonskraften og lokal tilstedeværelse i områder hvor eierbankene og distributørene våre er lite representert i dag, skriver Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende, i en epost til BankShift.
Samarbeid og konkurranse
Blant kassene som nå skal distribuere for Frende, ligger én i Stjørdal. Der ligger også et av kontorene til Selbu Sparebank, som har Frende Forsikring i sin produktmiks gjennom Lokalbanksamarbeidet.
– Vi ser det som positivt at Frende Forsikring blir mer synlig i Trøndelag, og at flere aktører bidrar til å gjøre selskapet bedre kjent i markedet, svarer bankens markedsansvarlige, Vibeke Marstad, på spørsmål om konkurranse fra egen samarbeidspartner.
– Det styrker merkevaren og øker oppmerksomheten rundt produktene, noe som kommer kundene til gode, mener hun.
Banken er opptatt av å konkurrere «på en sunn og god måte», påpeker hun.
– Vi har et sterkt lokalt fotavtrykk, både i Stjørdal og resten av vårt markedsområde, og vi vil fortsette å jobbe for å levere de beste løsningene og den beste oppfølgingen til kundene våre.
Vekstpotensiale
En annen Lokalbank-bank med aktivitet i området, er Nidaros Sparebank. Administrerende banksjef Bjørn Riise påpeker imidlertid at de aller, aller fleste kundene deres befinner seg i Trondheim, og at de derfor ikke blir nevneverdig berørt - kanskje sett bort fra at Varig Orkla holder seg med et bykontor.
– Men forsikringsmarkedet er stort, Frende er en aktør med stort markedspotensiale og i praksis støter vi sjeldent på andre Frende kunder. Og om vi gjør det, konkurrerer vi selvsagt, sier han.

Riise påpeker også at sparebankene Stadsbygd, Selbu og Ørland også har en betydelig kundemasse i Trondheim, og at det i så måte er noe overlapp hva gjelder Frende Forsikring allerede.
– I praksis har vi bankene og Frende ikke noe stor andel av det samlede markedet, hvilket betyr at det er stort potensiale for vekst. Tror det er mer riktig å se det slik. Og konkurransen er uansett hard i Trondheim, mener Riise.
Banksjefen understreker også at de er eiere i Frende.
– I sum tror jeg alle eierbankene ser meget positivt på å få inn flere som distribuerer. For egen bank sin del synes vi i hvert fall at det er veldig bra at Frende får flere distributører. Skulle det bli noe mer konkurranse om Frende-kunder, har vi eventuelt bare godt av det. Men det store potensialet er i kundemassen hos andre forsikringsselskap enn Frende. Vi opplever at Frende har gode produkter, en bra organisasjon og god service. Så de nye distributørene får en god verktøykasse.
