STRATEGI
Pareto Bank vil ikke vike: – Kredittene skal møte lønnsomhetskravene våre
Til tross for at utlånsvolumet falt for andre kvartal på rad, og at man forventer fortsatt fall i et utfordrende marked, er Pareto Bank tydelige på sin strategi – lønnsomhet kommer foran vekst.
Pareto Bank økte resultatet i tredje kvartal noe, sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Resultat etter skatt endte på 176,8 millioner kroner, men stemningen under kvartalspresentasjonen var likevel preget av spørsmål om den utfordrende situasjonen i byggenæringen står i, på bakgrunn av fall i utlånsvolumet hos banken.
– Det er alltid gøy å drive Paret Bank, men, ja. I lys av at vårt hovedmarked, nyboligmarkedet, er krevende og har vært det over tid, så synes jeg at vi leverer greit. Lønnsomheten er tilfredsstillende i lys av utfordringene, men den er jo under ambisjonen vår da, sier administrerende direktør Tiril Haug Villum i Pareto Bank til BankShift.
Lønnsomhet over vekst
For banken har en ambisjon om å levere en egenkapitalavkastning etter skatt på over 15 prosent, men måtte se denne på 13 prosent i tredje kvartal. En effekt av at utlånsvolumet til banken har falt i andre og tredje kvartal. Så hva tenker banksjefen om å levere under ambisjonen?
– Jeg tenker at slaget står i hver eneste forretning og hver eneste kreditt. Alle kredittene skal møte lønnsomhetskravene våre på invilgelsestidspunktet, og at det er ekstra viktig nå å ikke fire på de kravene og prioritere vekst foran lønnsomhet og kvalitet. Da må vi være langsiktige og heller tillate at volumet faller noe, sier Haug Villum.
Sverige
På den positive siden, forteller sjefen i Pareto Bank at banken har en målsetning på høyere enn 15 prosent på prosjektene i Sverige, der Pareto Bank sakte, men sikkert har kjørt sitt inntog over de siste 10 årene.
– Vi ser spennende muligheter i Sverige, og akkurat nå har vi bra tilgang på forretninger, og håper at det skal materialisere seg i vekst fremover.
– Kan vi få se at lønnsomheten i Sverige er med på å hjelpe den totale lønnsomheten for banken, slik at man vil komme seg opp på ambisjonsnivået på 15 prosent?
– Foreløpig utgjør volumet i Sverige tre milliarder av en total på nesten 24. Så, nei, vi er ikke der helt ennå, sier Haug Villum.
Har vekstkapasitet
Da BankShift pratet med Haug Villum etter kvartalspresentasjonen for andre kvartal, sa Haug Villum at man «måtte ha de lengre brillene på», da det var snakk om at banken hadde en høy ren kjernekapital. Under torsdagens presentasjon brukte direktøren nøyaktig de samme ordene, da det ble påpekt at banken tross alt har en ren kjernekapitaldekning på 21,3 prosent.
– Det gir oss stor vekstkapasitet. Samtidig svinger volumene i en prosjektbank raskt. Vi var i en helt annen situasjon i fjerde kvartal i fjor og ved inngangen til i år, hvor vi var fullt utlånt. Nå er vi ikke det. Derfor sier jeg at vi må ha på litt lange briller og ikke bare tenke fra ett kvartal til det neste, sier hun.
– Vi har også Sverige-satsingen som krever kapital. Samtidig er det ikke noe mål for oss å sitte overkapitalisert. Styret må se på helheten og vurdere muligheten til å dele ut overskuddskapital hvis vi mener vi har det, legger Haug Villum til.
– Det er ikke sånn at dere vil vurdere å ta litt mer risiko for å øke utlånsvolumet?
– Nei. Vi gjentar det stadig, vi har en lønnsomhetsambisjon på 15 prosent, den er vår ledestjerne. Vi lar heller volumet droppe enn at det skal gå på bekostning av kvalitet og lønnsomhet, sier hun.
Effektivisering av data
Når det gjelder internt hos de ansatte og hva Pareto Bank selv driver med, utenfor sine utlånsprosjekter, deler Haug Villum at det er fokus på utvikling, og effektivisering av datainnhenting.
– Vi jobber kontinuerlig med å lære, utvikle og forbedre oss. Vi har alltid flere strategiske prosjekter gående som kan handle om hvordan vi utnytter systemene våre, hvordan vi automatiserer manuelle oppgaver, og om kulturbygging i organisasjonen. Det er alltid noe vi kan justere og forbedre Kontinuerlig læring er en viktig del av vår kultur her i Pareto Bank, sier Haug Villum.
– Akkurat nå jobber vi veldig fokusert med å effektivisere alt av datainnhenting på kunder, samle og strukturere dataen godt i datavarehus, og få til en mer automatisert og bedre rapportering i den andre enden, legger hun til.
Se resultatsak om Pareto Bank her: