KOMMUNIKASJON

Prisliste-glipp satte sinnene i kok: – Her har det skjedd en feil

Bankkunder fikk brev om gebyr på fire kroner for vippsing – men det hele skyldes en feil hos Trøndelag Sparebank, beroliger Eika.

Informasjonsdirektør i Eika Gruppen, Sigurd Ulven.
Publisert Sist oppdatert

Nylig oppdaget kunder av Trøndelag Sparebank et nytt gebyr på prislisten, der banken tilsynelatende skulle ta betalt fire kroner per overføring med Vipps. 

Det angivelige gebyret har blant annet blitt tema på diskusjonsforumet Reddit (ekstern lenke), hvor det ble rettet sinne mot bankene og «grådige folk i finansbransjen». Mer spesifikt: de anonyme kommentarene hagler mot Eika og mot Vipps

Det er bare én ting: prislisten er feil.

Ikke gjeldende

På prislisten, som en Reddit-bruker ifølge egne kommentarer har fått tilsendt i nettbanken av Trøndelag Sparebank, står det blant annet at betaling via tredjepartsapplikasjoner koster fire kroner per transaksjon.

I skrivende stund er det 93 kommentarer under innlegget.

Eikas kommunikasjonsdirektør Sigurd Ulven kan fortelle til BankShift at årsaken til frustrasjonen er en prisliste-glipp fra Trøndelag Sparebank.

– Her har det skjedd en feil i prislisten. Prisene som er angitt i prislisten er ikke gjeldende, så ingen kunder er blitt trukket for denne type transaksjoner spesifikt. Her har det rett og slett skjedd en feil i bankens kommunikasjon, som blir rettet opp og nytt brev blir sendt til kundene, skriver Ulven i en e-post.

Han legger ved at det ikke engang er mulig å legge inn prisdifferensiering på egne og andres (tredjeparts-, som for eksempel Vipps) transaksjoner.

Eika-forvirring

Det er heller ikke Eika som legger inn priser hos bankene eller sender prislister til kundene.

– Hver enkelt bank setter selv alle sine priser og gebyrer, presiserer Ulven.

BankShift har vært i kontakt med Inge Hårstad, som er viseadministrerende direktør i Trøndelag Sparebank. Han kan ikke gi noe godt svar på hva som skjedde.

– Viser uttalelsen fra Sigurd Ulven og ønsker ikke å uttale meg noe utover det, skriver han i en e-post til BankShift.

BankShift har spurt om hvorvidt banken har fått reaksjoner fra kunder, eller om de har mistet noen kunder på grunn av feilen, slik flere i kommentarfeltet truer med. BankShift har også spurt om banken visste om glippen selv, og om de nå har sendt ut et nytt brev til kundene. Disse spørsmålene forblir ubesvarte.