BETALING

Qliro-toppen slår tilbake mot Klarna: – En vanvittig, ufin måte å drive business på

Fintech-selskapet Qliros Norgessjef, Jens Koldenhoff Rygg, har lite til overs for Klarna-gründer Sebastian Siemiatkowski ordbruk.

Jens Koldenhof Rygg, norgessjef i Qliro
Publisert

– Det må gå an å si at man synes noe er feil, uten at motparten skal prøve å rive deg i stykker fullstendig, sier Jens Koldenhoff Rygg til BankShift.

Det svenske betalingsselskapet Qliros mann i Norge er lettere sjokkert etter at Klarna-sjef Sebastian Siemiatkowski i helgen brukte Linkedin til å gå til voldsomt angrep på Rygg, Qliro, og andre som har kritisert at Vipps Mobilepay har åpnet for muligheten å velge Klarna som alternativ for utsatt betaling i Vipps-appen.

Ordkrig på Linkedin 

Det ser ut til at det var et Linkedin-innlegg fra Rygg som hisset opp Klarna-sjefen i utgangspunktet. Innlegget refererte til en artikkel i E24, der Rygg mente at etableringen i Vipps var et kuppforsøk av Klarna, som Vipps gladelig var med på. Han ble også sitert på at det var «misbruk av markedsmakt».

«Dette er så bullshit. Hvis dette hadde vært sant, måtte Vipps ha fjernet VISA og Mastercard. Hvorfor skulle VISA og Mastercard være tillatt, men ikke Klarna? Og hva med folk som har et Klarna VISA-kort – de burde jo ikke kunne legge det inn i Vipps?», skriver Klarna-sjefen i det innlegget på Linkedin.

Ved lunsjtider mandag svarte Rygg på Siemiatikowski innlegg:

«Visa og Mastercard er nøytrale betalingsmotorveier. Klarna inne i Vipps-appen er ikke bare det – det er også et shoppingøkosystem + en kredittvei som kan styre brukere i en annen retning. I Vipps vises Klarna som et eget valg (Betal Senere). Det er noe helt annet enn et vanlig betalingskort du allerede har lagret i lommeboken».

Bygger sort-hvitt narrativ

Overfor BankShift følger han opp:

– Det som irriterer meg at Siemiatkowski prøver å bygge et sort-hvitt narrativ der Klarna er ufeilbarlige, mens alle andre er råtne og gjør alt feil. Med tanke på hvilken markedsmakt han har, så er det en vanvittig, ufin måte å drive business på, sier Rygg.

– Så du mener at det er Klarna-sjefens heftige utsagn som er problemet, mer enn at han forsvarer Klarnas mulighet å tilby utsatt betaling hos Vipps?

– Nei, det er én del av problemet. Den andre er at det han sier, er kategorisk feil. Han har ikke dekning for noen av påstandene sine, fortsetter Rygg.

Det Rygg peker på er Siemiatkowskis påstand om at motstanderne/konkurrentene lokker med uklare vilkår, tar skjulte gebyrer med ågerrenter og markedsfører forbrukslån aggressivt. «Som en konsekvens ligger deres – og de andre aktørenes – andel av potensielt problematiske lån (SFSA-definisjon) på rundt 10 %, sammenlignet med Klarnas ~1 %», skriver Klarna-sjefen.

Ifølge Rygg er det et utdatert syn, i hvert fall for Qliro. «Qliro lokker ikke forbrukere med uklare vilkår, tar ikke skjulte, urimelige gebyrer, og markedsfører på ingen måte usikrede («blanco») lån», skriver Rygg på Linkedin. Til BankShift forteller han at forbrukslån var noe av det første den nåværende toppsjefen i Qliro, Christoffer Rutgersson, kvittet seg med da han tok over for tre år siden.

Noe Rutgersson selv tok opp i et eget innlegg på Linkedin, der han også tok til motmæle mot Siemiatkowski.

Tallsprik

Tallangivelsene fra Klarna er også helt på trynet, ifølge Rygg.

– Via sine Wikipink-sider hevder Klarna at alle andre taper mye mer enn de selv gjør. Det er ikke sant. Ser man nærmere på tallene så rapporterer Klarna sine tap målt opp mot total omsetning (GMV), mens alle andre regner mot balansen. Når vi regner på det, mener vi tvert imot at Qliro ligger under tapene til Klarna, sier Rygg.

Det kommer frem i innlegget til Rutgersson, der han viser deler en graf som utviklingen i kredittap i prosent av GMV fra tredje kvartal i fjor til tredje kvartal i år. Den sier at Qliro i den perioden har gått fra et tapsnivå på på 0,93 prosent ned til 0,61 prosent. I samme periode har Klarna gått fra 0,44 prosent til 0,72 prosent.  

Rygg er likevel tydelig på at det ikke er noe problem at Klarna tilbyr utsatt betaling. Det gjør hans eget selskap og alle andre BNPL-aktører som får inntekter fra å tilby kortsiktige lån til forbrukere også.

Det er ikke selve delbetalingen som er problemet – det er hvor og hvordan den eksponeres, mener Rygg, og sier at netthandlerne som aktivt har valgt bort Klarna fortjener å kunne ha kontroll over sin egen kundereise, og ikke være nødt til å akseptere at deres kunder som velger Klarna i Vipps, til slutt må inn i Klarna-appen og godkjenne betalingen og der kunne bli utsatt for kampanjer fra eksempelvis de kinesiske aktørene Temu og Shein, som utgjør en alvorlig utfordring for nordiske netthandlere.

– Butikker som ikke vil ha Klarna, burde kunne slå av muligheten, uansett hvordan kunden kommer i kontakt med det. Det er konseptet som er problematisk, ikke delbetalingen i seg selv, sier Rygg.

Tolererer ikke mobbeadferd

Og til Sebastian Siemiatkowski har han et klart budskap:

«Mange av konkurrentene dine tør ikke utfordre deg åpent. Vet du hvorfor? Fordi du ofte reagerer slik du nettopp gjorde mot meg – med å slå tilbake i stedet for å ta imot kritikk eller ønske dialog. Jeg tolererer ikke mobbeatferd, så jeg står opp for «deg og gjengen», som du beskriver oss», avslutter Rygg innlegget sitt.