RESULTAT

Satser alt på Tyskland etter nytt kvartal i minus

Første kvartal endte med nye tap for Huddlestock. Salg av tre datterselskaper og en tysk storavtale skal sette selskapet på sporet av lønnsomhet, håper sjefen.

Huddlestock-sjef Leif Arnold Thomas satser stort i Tyskland
Publisert

Det børsnoterte fintech-selskapet Huddlestock rapporterer et resultat før skatt på minus 18,6 millioner i første kvartal, litt mer enn underskuddet på 16,3 millioner samme kvartal i fjor, men veldig mye bedre enn kjempetapet i fjerde kvartal på 44,1 millioner.

Driftsresultatet er litt bedre med et underskudd på 6,1 millioner, men følger det samme mønsteret, bedre enn forrige kvartal, dårligere en første kvartal i fjor.

Administrerende direktør Leif Arnold Thomas legger imidlertid ikke altfor stor vekt på tallene.

– Det var et kvartal preget av et selskap i strategisk endring, sier Thomas til BankShift.

Selger IaaS-satsing

Den største Huddlestock-nyheten hittil i år kom nemlig et par uker etter at første kvartal var over. Da ble det kjent at selskapet hadde inngått en avtale om å selge sin nordiske Investment-as-a-Service-plattform, inkludert tre datterselskaper til Stian Rustads nye satsing Done.ai for 81 millioner kroner. Ti millioner er utbetalt i kontanter, resten vil bli gjort opp i Done.ai-aksjer.

Det salget innebærer såpass store endringer av selskapet at man også har valgt å vise frem proforma-resultat for første kvartal med de solgte delene ekskludert. Da ville EBITDA-resultatet ha endte med et underskudd på 3,9 millioner i stedet før 6,1 millioner og resultat før skatt med et underskudd på 11 millioner kroner.

– Helt siden jeg tok over har vi jobbet målrettet mot lønnsomhet, og jeg synes vi har tatt steg i riktig retning fra kvartal til kvartal, men det har gått altfor sakte, sier Thomas.

– Salget til Done.ai er et grep for å komme raskere til lønnsomhetsmålet, og da synes vi det var motivert å vise hvordan det hadde påvirket resultat hvis det grepet hadde vært gjort i høst. 

For Huddlestock innebærer salget av den nordiske «Investment as a Service»-delen (IaaS), som skulle bli vekstmotoren i selskapet, på mange måter tilbake til det opprinnelige.

Har fortsatt to bein å stå på

Selskapet består i dag av to deler, en lønnsom konsulentvirksomhet i Visigon og en satsing på IaaS i Tyskland, basert på Huddlestocks egne konsesjoner og bruk av partnere.

All teknologi som kom inn i Huddlestock gjennom oppkjøpene av Trac Services, Dtech og svenske Bricknode og som skulle gjøre selskapet til en teknologileverandør fra A til Å er derimot solgt til Done.ai.

– Var det en mislykket strategi mener du?

– Ikke mislykket, men det har gått for sakte. Det er jo kjent at vi har vært svakt kapitalisert over tid. Et teknologiselskap som skal fokusere på vekst, er nødt til å ha tilstrekkelig kapital for å kunne støtte den teknologiutviklingen, sier Thomas.

Må behandle markeder ulikt

Han forklarer at selskapet har måttet behandle satsingene i Norden og Tyskland ulikt. Teknologien man fikk fra oppkjøpet av Bricknode er implementert i Norge, men å få det plass i også Tyskland hadde krevde større økonomiske ressurser.

– Jeg tror den nordiske IaaS-virksomheten vår vil få en raskere vei til både lønnsomhet og vekst når den kommer innenfor Done.ai-rammen som er bedre kapitalisert og har bredere distribusjon.

At Huddlestock går bort fra A til Å-prinsippet på teknologi og velger å jobbe videre med partnere i Tyskland, trenger ikke å være negativt, mener Thomas.

Første store avtale

Årsaken til optimismen er at man har fått på plass den første store avtalen. Fondsplattformen Giga-Broker har 65.000 investorer og forvalter cirka 2,5 milliarder euro.

- Ved utgangen av 2024 hadde vi rundt 8500 kunder på Huddlestock-plattformen, så Giga-Broker er på et annet nivå, sier Thomas, og forklarer at man vil begynne få inntekter fra den avtalen etter sommeren.

– Det store spørsmålet blir jo da, når regner du med at Huddlestock kan bli lønnsomme?

– Vi har en lønnsom konsulentvirksomhet, en superslank administrasjon og Tyskland med veldig lean organisasjon med to medarbeidere. Den må bygges ut noe, men bare med Giga-Broker så skal vi være en profitabel virksomhet innen rimelig tid, sier Thomas uten å stadfeste det nærmere.

– Konsulentvirksomheten er altså ikke nok til å gjøre selskapet lønnsomt?

– Vi må ha lønnsomhet i Tyskland for at Huddlestock skal bli lønnsomt, men med interessen vi ser der, mener vi det var riktig å selge ut deler av teknologien og bruke partnerne i stedet. Inntektene per ende-kunde på plattformene til våre kunder blir mindre, men det blir også kostnadene våre. Markedsmuligheten, derimot, er mye større på kontinentet enn i Norden.