EPSI
Sbanken med historisk lav score: – Ikke unaturlig
Sbankens kundetilfredshet har gjort et svalestup siden DNB-oppkjøpet ble et faktum. Begge bankene sliter med lav rangering i årets EPSI-undersøkelse.

Årets EPSI-undersøkelse viser at bankbransjen aldri har hatt lavere kundetilfredshet enn i 2024. På over 20 år med undersøkelsen har det kun vært lavere score én gang tidligere på bedriftsmarked, mens det aldri har vært lavere på personmarked.
Sbanken har i tidligere utgaver av undersøkelsene vært en kunde-favoritt, men etter at oppkjøpet fra DNB ble klart, har banken som nå er blitt et digitalkonsept, falt kraftig.
– Resultatet gjør selvsagt vondt, og føyer seg inn i rekken av beskjeder fra kundene våre om at de forventer mye mer av oss. Vi kan bare si at meldingen er mottatt, og at vi jobber med saken, sier Sbanken-sjef, Øyvind Thomassen, til BankShift.
Sbankens EPSI-score har gått fra å være 80,4 i 2022, til 76 i 2023, og nå 52,6 i 2024. Det laveste EPSI har sett av en enkelt score noen gang.
– Sammen med kundene våre har vi vært gjennom et utrolig tøft år, med flere endringer de ikke har bedt om. Det er ikke unaturlig at det gjenspeiler seg i denne målingen. Det vi kan si helt sikkert er at det skal bli bedre. Snart er Apple pay på plass igjen, noe vi vet at kundene våre har savnet, og appen jobber vi med hele tiden. Målet vårt er at det skal bli skikkelig bra, og gøy, å være Sbanken-kunde igjen, sier Thomassen.
DNB scorer lavt
Storbankene får ofte tøff medfart i slike kundeundersøkelser, noe som også gjelder i år. Nederst på listen over privatmarked, rett over Sbanken, finner vi Danske Bank og DNB. Norges største bank havner også nederst på listen over bedriftsmarkedet.
– Som landets største bank er vi vant til ekstra oppmerksomhet og kritikk, særlig i denne perioden med hyppige rentehevinger, men selv om hele bransjen gjør det dårligere er vi naturligvis ikke fornøyde med resultatet, sier direktør for privatmarked i DNB, Maria Løvold, til BankShift.
I EPSI-undersøkelsen kommer det frem at stadig flere kunder ikke bryr seg om hvilken bank man har. Nå er det vilkårene som gjelder, og 52 prosent av de som svarte i undersøkelsen, svarte at det var samme hvilken bank de hadde.
– Vi har nylig tatt grep for å skjerpe oss enda mer i den knallharde konkurransen, med en strammere strategi for veien videre. Det er bra at kundene stiller tydelige krav til oss og det er bare én ting å gjøre, vi må brette opp ermene og levere bedre for dem, sier Løvold.