-
QA Automation Engineer | Emma Systems
-
CTO | Kilter
-
Chief Financial Officer (CFO) | ZTL
-
Country Manager Norge | Noteless
-
Partner/Headhunter | Branchy
-
Senior Product Manager | Bakken & Bæck
-
Finance Manager (vikariat) | StartupLab
-
Data Engineer | Klaveness Digital
-
Medeiere* | Boitano AS
-
VP Marketing | Glint Solar
FINTECH
Skal hjelpe DNB å redusere 15.000 daglige henvendelser
Oppstartsselskapet Kakadu har inngått avtale med DNB om digital veiledning for privatkunder.

– Vi ser at mange av henvendelsene kunne vært løst av kunden selv, sier prosjektleder i DNB, Rose Paulsen. 1
DNB får i snitt 15.000 henvendelser fra kunder hver dag. Nå skal storbanken få hjelp av oppstartsselskapet Kakadu, i første omgang gjennom en pilot.
Kakadu lager enkle digitale veiledninger og samarbeider blant annet med teknologiselskapet Tibber og BankID.
Selskapet har også hentet millioninvestering fra Silicon Valley.
– Vi ønsker å forenkle det digitale, gjør det mer synlig og lære kundene å gjøre det på en enkel måte. Her er Kakadu gull verdt, sier Paulsen.
Vil sette ny standard
Kakadu forteller avtalen har stor verdi på flere måter.
– DNB er en av Norges største banker, med tjenester som når ut til hele befolkningen. De har stor innovasjonskraft og skikkelig dyktige folk, som vi får gleden av å jobbe sammen med, sier Ingvild Erøy, gründer i Kakadu.
– Ambisjonen vår er å samle bank- og finansnæringen rundt en ny standard for digital veiledning. Med kundelisten vi har nå, er det trygt å si at vi er godt i gang, sier Kakadu.

30.000 spør om det samme
Noe av det DNB-kundene oftest trenger hjelp til er å sperre kort, godkjenne E-faktura og Bank-ID. Disse tre har Kakadu nå laget veiledninger på.
Paulsen forteller at DNB får 300.000 henvendelser om BankID i løpet av et år.
Kakadu har gjort en case-studie for veiledning av bankkunder, der selskapet har regnet på at én kundesupport-samtale koster 300 kroner, og at 90 prosent av kundene vil kunne få hjelp av Kakadus veiledninger.
– Dermed kan selskapene spare mye, sier Ingvild Erøy, en av gründerne i Kakadu.
DNB vil spre informasjon som veiledningene til Kakadu ved hjelp av SMS, på nettsiden, via bankrådgivere og som svar i chatteroboten på nettsiden.
Testes frem til september
– Vi prøver å gjøre det tilgjengelig på alle flater. Kundene våre blir veldig fornøyd om de kan løse ting på første kontakt, så det jobber vi for å få til i samarbeid med Kakadu, sier Paulsen.
Veiledningene vil testes frem til september og banken vil måle resultatene man oppnår, før det eventuelt er aktuelt å gå videre med en fast årsavtale med Kakadu.
Erøy forteller at DNB var tydelig på at en pilot var viktig før en eventuell anskaffelse av en årslisens.
– Vi har muligheter for å gjøre piloter i samarbeid før kjøp av årslisens. Det handler om å komme raskt i gang for å hjelpe folk, sier Erøy.
Denne artikkelen ble først publisert i vår søsteravis Shifter.