FINTECH

Skal hjelpe DNB å redusere 15.000 daglige henvendelser 

Oppstartsselskapet Kakadu har inngått avtale med DNB om digital veiledning for privatkunder. 

Kakadu
Tina Rødland og Ingvild Erøy i Kakadu.
Publisert

– Vi ser at mange av henvendelsene kunne vært løst av kunden selv, sier prosjektleder i DNB, Rose Paulsen. 1

DNB får i snitt 15.000 henvendelser fra kunder hver dag. Nå skal storbanken få hjelp av oppstartsselskapet Kakadu, i første omgang gjennom en pilot. 

Kakadu lager enkle digitale veiledninger og samarbeider blant annet med teknologiselskapet Tibber og BankID

Selskapet har også hentet millioninvestering fra Silicon Valley

– Vi ønsker å forenkle det digitale, gjør det mer synlig og lære kundene å gjøre det på en enkel måte. Her er Kakadu gull verdt, sier Paulsen. 

Vil sette ny standard 

Kakadu forteller avtalen har stor verdi på flere måter. 

– DNB er en av Norges største banker, med tjenester som når ut til hele befolkningen. De har stor innovasjonskraft og skikkelig dyktige folk, som vi får gleden av å jobbe sammen med, sier Ingvild Erøy, gründer i Kakadu. 

– Ambisjonen vår er å samle bank- og finansnæringen rundt en ny standard for digital veiledning. Med kundelisten vi har nå, er det trygt å si at vi er godt i gang, sier Kakadu. 

Rose Paulsen er prosjektleder i DNB.
Rose Paulsen er prosjektleder i DNB.

30.000 spør om det samme 

Noe av det DNB-kundene oftest trenger hjelp til er å sperre kort, godkjenne E-faktura og Bank-ID. Disse tre har Kakadu nå laget veiledninger på. 

Paulsen forteller at DNB får 300.000 henvendelser om BankID i løpet av et år. 

Kakadu har gjort en case-studie for veiledning av bankkunder, der selskapet har regnet på at én kundesupport-samtale koster 300 kroner, og at 90 prosent av kundene vil kunne få hjelp av Kakadus veiledninger. 

– Dermed kan selskapene spare mye, sier Ingvild Erøy, en av gründerne i Kakadu. 

DNB vil spre informasjon som veiledningene til Kakadu ved hjelp av SMS, på nettsiden, via bankrådgivere og som svar i chatteroboten på nettsiden. 

Testes frem til september 

– Vi prøver å gjøre det tilgjengelig på alle flater. Kundene våre blir veldig fornøyd om de kan løse ting på første kontakt, så det jobber vi for å få til i samarbeid med Kakadu, sier Paulsen. 

Veiledningene vil testes frem til september og banken vil måle resultatene man oppnår, før det eventuelt er aktuelt å gå videre med en fast årsavtale med Kakadu. 

Erøy forteller at DNB var tydelig på at en pilot var viktig før en eventuell anskaffelse av en årslisens. 

 – Vi har muligheter for å gjøre piloter i samarbeid før kjøp av årslisens. Det handler om å komme raskt i gang for å hjelpe folk, sier Erøy.  

Denne artikkelen ble først publisert i vår søsteravis Shifter.