ARBEIDSLIV
Slik gir du sommervikarene den beste opplevelsen
Lederen av LOs sommerpatrulje kommer med gode tips slik at bankene på best mulig måte kan ta i mot sesongens sommervikarer.

Søkertallene til økonomi- og finansstudier ved flere norske utdanningsinstitusjoner viser en tydelig økning i år, ifølge Stavanger Aftenblad.
Ved Norges Handelshøyskole (NHH) hadde 2407 søkere satt skolen som sitt førstevalg, og disse kjempet om 500 studieplasser.
Handelshøyskolen BI opplever også betydelig vekst i søkertallene. Skolen, som nylig havnet på en prestisjetung liste over de beste handelshøyskolene i verden i Financial Times, har totalt sett rekordmange søkere i år, med størst interesse for bachelorprogrammet i økonomi og administrasjon. Dette programmet har sett en økning på rundt 50 prosent siden 2021, ifølge Stavanger Aftenblad.
Mange av disse finansstudentene skal nå ut i sommerjobber i landets mange banker, og Sindre Hornes, som leder LOs sommerpatrulje, har klare oppfordringer til de bankene som nå skal i gang med å ta imot årets sommervikarer.
– Det viktigste for de som tar imot vikarer er å gjennomgå sine egne rutiner før sommeren og børste støv av dem. De må ikke undervurdere behovet for opplæring hos nye ansatte, eller overvurdere hvor gode deres egne rutiner er. Det er viktig å ha et bevisst forhold til dette, sier Hornes.
I tillegg ber han bankene huske på å informere sommervikarene om hvem som er verneombud, og å gjøre dem kjent med både sine plikter og rettigheter i banken.
Krevende kundesituasjoner
Hornes sier han regner med at en del sommervikarer i bankene jobber innen kundeservice.
– I alle yrker hvor man møter kunder, kan det oppstå ulike krevende situasjoner. Under opplæringen er det viktig å gå nøye gjennom interaksjonen med kundene, inkludert hvordan man skal håndtere ubehagelige situasjoner, oppfordrer han.
Han sier at de nye ansatte må få vite hvem de kan snakke med når slike situasjoner oppstår, enten det er en kollega, arbeidsleder eller verneombud.
– Det kan være en prøvelse for mange, derfor må rutiner for oppfølging være gode.
Hornes påpeker også at det kanskje er en spesielt interessant sommer å være vikar i bank nå når en del kunder kommer til å ta kontakt for å få satt ned renta.
– Når arbeidspresset blir høyere enn ellers, kan det være fornuftig å kontakte de som ikke ble ansatt til sommerjobben i utgangspunktet og vurdere å ta inn flere. Bemanningen må være tilpasset arbeidsoppgavene, og dette er det viktigste tiltaket for å sikre en akseptabel arbeidsbelastning, sier Hornes.
Rutiner og involvering
Hornes sier at LO ikke sitter på egne tall for banknæringen, men at det – slik han skjønner det – er mange banker som har på plass sommarvikarer for å løse oppgavene i sommer.
– Selv om mange virksomheter er både store og gjennomregulerte, så ser vi at rutiner kan svikte, og at det er behov for at bedrifter får en hyggelig tilbakemelding fra oss, sier han.
Han påpeker at bedrifter med tariffavtaler har færre brudd på arbeidsmiljøloven enn andre. Det handler om at disse bedriftene er flinkere til å involvere ansattrepresentanter i ulike prosesser, og dermed får med seg viktige perspektiver.
– Mitt råd til HR-avdelingene er å snakke aktivt med sommervikarene allerede ved oppstart, underveis i sommeren, og spesielt på slutten. Gjennomfør gjerne evalueringen sammen med fagforeningen, for å finne ut hvordan sommeren har gått og hva som eventuelt kan gjøres bedre neste gang. Da er bedriftene bedre forberedt på videre samarbeid.
Ikke ødelegg fremtidlige rekrutteringsmuligheter
Hornes sier det også er viktig å ta en fot i bakken tidlig på sommeren og se hvordan arbeidssituasjonen utvikler seg. Dersom det blir mye å gjøre, er det mulig å jobbe overtid som sommervikar.
– Da har man selvsagt samme overtidsrettigheter som de ordinære ansatte. Samtidig må arbeidsgivere være oppmerksomme på at det å jobbe overtid en hel sommer kan være veldig slitsomt, spesielt hvis man skal begynne på studier i august, påpeker han, og kommer med en advarsel:
– Sommervikariater er en viktig arena for rekruttering. Hvis man ikke er oppmerksom på disse tingene, kan folk få negative opplevelser på arbeidsplassen, noe som igjen kan påvirke fremtidig rekruttering negativt.