BETALING
Sparebank 1 lover Apple Pay «før vi tar sommerferie»
Sparebank 1 har hatt både nedetid og dobbeltbetalinger den siste tiden. Kompetansesenteret for Betaling er på ballen – og lover Apple Pay før sommerferien.

TRONDHEIM: Til tross for god vind i seilene med sin Norges beste mobilbank, har Sparebank 1 hatt noen tekniske utfordringer den siste tiden.
For kort tid siden var alle Sparebank 1-nettsider og app nede hele tre ganger over en kort periode. Så ble mange av Sparebank 1 sine kunder trukket dobbelt da de forsøkte å betale, som omtalt av Aftenposten.
– Nedetid i nettbank er eksempler på hvor kritisk våre tjenester er. Når folk ikke får betalt regninger blir det fort alvor. Derfor har vi stort fokus på kvalitet og robusthet, forteller Nils Petter Johnsen til BankShift.
Johnsen jobber på kompetansesenter Betaling, som betjener betalingsområdet for alle bankene i Sparebank 1-alliansen. Han representerer også Sparebank 1 i fagråd i Bits.
Han understreker at alliansen har et kjempefokus på å ha kvalitet på tjenestene, fordi det er så viktig.
– Å betale en kompis for et utlegg i morgen kan gå greit, men når du skal handle i butikken eller betale en regning med forfall, da må betalingene fungere.
– Vet dere noe om hvor skoen trykker på både dobbeltrekk og nedetiden vi har sett i det siste? Er det ett enkelt problem dere har identifisert, som dere er i gang med å løse, eller er det nye ting som kommer hver gang?
– Nei, akkurat det med dobbeltbetaling er en sak som vi fikk nå nylig, som vi jobber med. Der er det underleverandøren, altså Tietoevry, som har hatt noe feil i systemet. Det har vært fokus på å få kontroll på hendelsen og omfanget, se på hovedårsak og jobbe med underleverandør for å få rettet det – og ikke minst, for at det ikke skal skje igjen, sier Johnsen.
Apple Pay før sommerferien
I et intervju med en representant for fagsenteret for betaling, er det vanskelig å komme unna elefanten, eller skal vi si frukten, i rommet: Apple Pay.
DNB og samtlige 46 Eika-banker har siden jul tilbudt tjenesten til sine kunder, men Sparebank 1 henger etter.
I fjor sommer uttalte direktør for betaling i Sparebank 1, Tore Haaberg, til BankShift at alliansen åpner opp for Apple Pay.
På tampen av fjoråret kom en enda tydeligere konkretisering, og kommunikasjonsdirektør i Sparebank 1 Utvikling, Christine Meling Christensen, kunne fortelle til BankShift at målet var å ha løsningen klar for alliansens omtrent 1,5 millioner kunder innen sommeren.
Dette er et løfte Johnsen har planer om å holde.
– Har dere en tidslinje for Apple Pay nå?
– Ja vi har en tidslinje. Apple Pay vil bli tilgjengelig for kunder i Sparebank 1 i løpet av første halvår, og dermed også før vi tar sommerferie.
Lite senter, enormt fagmiljø
Johnsen kan fortelle at kompetansesenteret for betaling har hatt en viktig rolle helt siden Sparebank 1-alliansen ble etablert.
– Betalingsmiljøet ble tidlig skilt ut og samlet for å sikre kvalitet og for å etterleve compliance. Vi har tett dialog med leverandører og myndigheter, og representerer bankene i alliansen i fora som Bits og Norges Bank.
Selv om kompetansesenteret kun har 16 ansatte, jobber de tett med hundrevis at kollegaer ute i bankene, forteller Johnsen.
– De tar kontakt med oss for å diskutere og løse utfordringer. Så selv om den organisatoriske enheten er liten, er fagmiljøet vårt enormt.