EPSI
Sparebanken Møre topper Epsi-bærekraft – igjen
Målingen av bankene og bærekraft viser at kundene fortsatt ikke helt vet hva bankene gjør. Epsi etterspør mer informasjon ut til kundene, etter det som er en laber bransje-score.

Årets Epsi-måling for bærekraft viser at kjennskapen til bankenes bærekraftsinnsats varierer blant kundene til bankene. Andelen «vet ikke» går ned, men Epsi skriver at mange fortsatt opplever det som krevende å vurdere hvor bærekraftig bankene faktisk er.
Indeksen strekker seg fra 0 til 100 og variasjonene er store. Målingen viser at norske bankkunder ikke oppfatter bankene som spesielt bærekraftige, med et resultat på rundt 60. (se fullstendig kåring nederst i artikkelen).
– Når vi ser nærmere på kundens oppfatning av bærekraft, blir det tydelig at de som oppfatter banken sin som bærekraftig, også rapporterer langt høyere tilfredshet og lojalitet enn de som ikke gjør det. Her ligger det et stort potensial for bankene, sier daglig leder Fredrik Høst i Epsi Norge.
Et av poengene Epsi trekker frem, er at kundene i de norske bankene vet for lite. 14 prosent av privatkundene og 26 prosent av bedriftskundene oppgir at de har fått informasjon om hvordan bankene deres jobber med bærekraft.
– Resultatene understreker at bankene må bli flinkere til å nå ut med sitt bærekraftsarbeid og kommunisere på en måte som kundene opplever som tydelig og relevant, sier Høst.
Møre topper
Som i fjor, er det Sparebanken Møre som topper kåringen. Både i privat- og bedriftsmarkedet er Sparebanken Møre å finne på topp. I privatmarkedet er det noe jevnere, mens det i bedriftsmarkedet er en klar seier for banken.
– Det er fantastisk å toppe bærekraftindeksen for fjerde år på rad, og så blir det spennende å gå i dybden på hva som ligger bak, sier Cecilie Myrstad, som er bankens bærekraftsansvarlige, til BankShift rett etter at resultatet ble kjent.
Ifølge analysen til Epsi vurderer kunder med egen rådgiver, både i privat- og bedriftsmarkedet, bankene som mer bærekraftig enn de uten. Hos Sparebanken Møre oppgis det at en stor andel av kundene har egne rådgivere, og dette har vist seg å være en effektiv kanal for å synliggjøre bærekraftsarbeidet.
– For at bankene skal oppfattes som bærekraftige, må de styrke kommunikasjonen rundt sine tiltak og initiativer. God og tydelig informasjon bidrar til å bygge tillit og et sterkt omdømme, samtidig som den øker både kundetilfredsheten og lojaliteten, sier Høst.