VAREMERKE
Sparebanken Norge eller Sparebank 1 Norge? Patentstyret mener varemerkene vil oppfattes ulikt
Patentstyret forklarer hvordan Sparebank 1-gruppen fikk godkjent sitt nye varemerke til tross for åpenbare likheter med det allerede registrerte varemerket Sparebanken Norge. SB1-gruppen tror heller ikke det vil bli noen forvirring mellom merkene.
I dag kunne BankShift avsløre at Sparebank 1-gruppen har fått godkjent varemerkesøknaden for «Sparebank 1 Norge».
Dette skjer kun noen måneder etter at Sparebanken Vest fikk godkjent varemerket «Sparebanken Norge», som de planlegger å ta i bruk når fusjonen med Sparebanken Sør fullføres i sommer.
Knut Anders Bostad, seksjonssjef for design og varemerke i Patentstyret, forklarer hvorfor varemertet til SB1-gruppen ble godkjent når det tross alt er ganske likt «Sparebanken Norge».
– Når teksten er beskrivende eller svak for de søkte tjenestene, så vil det ofte være andre figurative elementer som skiller merkene fra hverandre, sier Bostad.
Han refererer til at begge varemerkene er såkalte figurmerker eller kombinerte merker, som betyr et merke som er mer enn bare tekst.
Se faktaboks lenger ned i saken.
– Her er det bankene som selv velger om de vil bruke et særpreget, spesielt eller fantasifullt, navn eller noe heller mot det beskrivende, legger Bostad til.
Bank versus vaskemiddel
– Ser dere at det kan oppstå forvirring mellom "Sparebank 1 Norge" og "Sparebanken Norge", spesielt hvis landets to største sparebanker velger å ta hvert sitt navn i bruk?
– Det er jo mulig, medgir Bostad.
– Samtidig er bruken av tallet 1 i denne sammenheng spesielt, og vært brukt i mange år. Det bidrar til at merkene oppfattes ulikt, og merkene er også registrert med andre ulike figurative elementer, sier han.
Bostad påpeker at forbrukerens oppmerksomhetsnivå er relativt høyt for banktjenester. Han mener det nok hadde vært annerledes hvis det var vaskemiddel i en butikk, som man «rasker med seg etter kort overveielse».
Bostad forteller at "Sparebank 1 Norge" ikke er registrert med enerett. Han sier at Patentstyret ikke har vurdert om ordmerket "Sparebank 1 Norge" er innarbeidet som varemerke i Norge.
– Etter hva jeg kan se fra registeret, så er alle søknadene som er søkt og registrert i Norge kombinerte merker, altså tekst og figur sammen. At det ikke er vurdert av Patentstyret, utelukker ikke at det er innarbeidet eller har styrket særpreg etter bruk, sier Bostad.
Ingen konkrete planer for varemerket
Direktør for marked og distribusjon i Sparebank 1, Cecilie Andrésen, sier at gruppen ennå ikke har noen konkrete planer for hva varemerket skal brukes til.
– Sparebank 1 har lokal tilstedeværelse i hele Norge. Det er derfor viktig for oss å sikre både nåværende og mulige fremtidige varemerker og varianter av disse. Utover det har vi foreløpig ingen konkrete planer, sier hun.
Hun tror ikke det vil oppstå forvirring mellom "Sparebank 1 Norge" og "Sparebanken Norge".
– Sparebank 1 er en unik merkevare som vi har bygget i snart 30 år. Vi har flere varianter av SpareBank 1-merkevaren – og dette er ytterligere en variant vi ønsket å sikre oss, sier hun, og legger til at Sparebank 1 allerede er et kjent merkevarenavn.
LYTT OGSÅ TIL VÅR PODCASTEPISODE OM EMNET: