MARKEDSFØRING
Sponset spill om «penger, status, relasjoner og makt»: – Kunne vært laget av Bulder
Premiepotten i det populære realityprogrammet Spillet på TV2 sponses av digitalkonseptet Bulder i Sparebanken Norge. – Vi tror det går an å være både smart og modig – og litt annerledes, sier direktør for digital markedsføring, Benedicte Tvedt Pedersen.

I helgen ble vinneren av TV2s realityprogramm Spillet kåret. Fatima Deria trakk det lengste strået foran Victor Sotberg og Martin Lepperød, og stakk av med en premiepott på 350.000 kroner.
Summen er sponset av Bulder, digitalkonseptet til Sparebanken Norge, noe seerene får vite ved hver cliffhanger, før reklamepauser.
– For oss handler det om å være tilstede der folk faktisk følger med, ikke der man bare skummer forbi, sier direktør for digital markedsføring i Bulder, Benedicte Tvedt Pedersen, til BankShift.
– Spillet er et format som fanger oppmerksomheten og skaper engasjement. Spillet er mer enn bare underholdning, det er strategi, relasjoner, valg og konsekvenser. Alt det kjenner vi oss igjen i. I Bulder utfordrer vi det etablerte, og vi tror det går an å være både smart og modig – og litt annerledes, sier hun.
I løpet av første døgn hadde nesten 600.000 mennesker sett finalen, og gjennom sesongen har hver episode hatt 844.000 seere i snitt, ifølge Kampanje - litt ned fra første sesong, noe TV2 begrunner med bruddet med Telia, blant annet.
– Er dere fornøyd med eksponeringen?
– Absolutt. Premievignetten vår treffer midt i klimakset i hver episode, akkurat når folk sitter ytterst på sofakanten. Det er ikke bare synlighet – det er timing. Og i markedsføring er det ofte verdt mer enn flate visninger, mener Pedersen.
TV2 markedsfører Spillet som et «sosialt overlevelsesspill» der «penger, status, relasjoner og makt» er hovedingrediensene.
– Passer konseptet Spillet godt med deres profil, eller satser dere mer generelt på reality?
– Spillet kunne vært laget av Bulder. Det handler om å bryte mønstre, stole på egen vurdering og stå støtt selv når det blåser. Det gjenspeiler hvordan vi bygger bank, sier Pedersen.
Med det sagt, så velger ikke bankkonseptet samarbeid utelukkende fordi det er reality, påpeker hun.
– Vi velger samarbeid som matcher vår energi, og som gir oss trøkk, rekkevidde og en plass i hodet til folk.
Bulder vil ikke avsløre hva totalbudsjettet for sponsoratet var.
Overfor Nettavisen fortalte Spillet-vinner Deria at hun skal bruke premiepengene på «reiser, familie og venner, og prøve å leve litt».
– Livet er for kort til å spare på alt, sa hun etter at seieren var i boks.
LES MER OM MARKEDSFØRING I BANK: