KJERNEBANK

Statlig selskap vraket Banqsoft: – En mulighet til å reflektere, lære og videreutvikle

Innovasjon Norge deler ut tilskudd, lån og garantier verdt milliarder hvert år. Nå skifter de ut leveransen av kjernebanksystem fra Banqsoft til fordel for Knowit og Mambu.

Direktør for digitalbanker og kreditt i Banqsoft, Camilla Sorknes.
Publisert Sist oppdatert

Knowit mener alvor med sin satsing på kjernebank, var beskjeden da det nylig ble kjent at IT-selskapet i samarbeid med nederlanske Mambu vant anbudet om å levere kjernebankløsninger til Innovasjon Norge.

I fjor bidro det statlige selskapet med over 10 milliardar kroner i finansiering av innovasjonsprosjekt, gjennom tilskudd, lån og garantier. 

Hittil er det Banqsoft, som har norske røtter, men er danskeid, som har stått for kjernebankløsningen til Innovasjon Norge, gjennom produktet Coreview. 

Leon Bakkebø, stabsdirektør for finansiering i Innovasjon Norge.

– Vi valgte Knowit fordi løsningen holder høy kvalitet, er fleksibel og har gode muligheter for å koble sammen systemene våre, sier direktør for finansiering i Innovasjon Norge, Leon Bakkebø, til BankShift.

Han påpeker at den valgte løsningen bygger på en skybasert plattform fra Mambu, som ifølge Bekkebø gjør det enklere for Innovasjon Norge å tilpasse og forbedre tjenestene de tilbyr sine kunder.

– Løsningen er ferdigutviklet og inneholder mange funksjoner som enkelt kan tilpasses våre behov, mener han.

Knowit skal stå for videreutvikling og eventuelle tilpasninger. Fremover vil systemene til Innovasjon Norge, deriblant nettbanken og saksbehandlingsløsningen, henge bedre sammen, mener Bekkebø.

– Det betyr mindre manuelt arbeid i bakgrunnen og raskere behandling av saker for kundene. Plattformen gjør det også mulig å koble seg til flere eksterne tjenester. Det gir oss større fleksibilitet og gjør det enklere å forbedre og forenkle prosessene våre, sier han.

Takker for samarbeidet

Banqsoft sier til BankShift at de nå vil se hva de kan lære av en slik endring.

– Vi har hatt et godt og konstruktivt samarbeid med Innovasjon Norge over flere år, og vi er stolte av det vi har fått til sammen. Når en kontrakt avsluttes, er det naturligvis noe vi tar på alvor, men det er også en del av en sunn og konkurranseutsatt markedssituasjon, sier direktør for digital banking og credit services Camilla Sorknes i Banqsoft.

– Samtidig gir slike endringer oss en mulighet til å reflektere, lære og videreutvikle våre tjenester. Vi er i en spennende fase hvor vi investerer tungt i innovasjon, skalerbarhet og kundeverdi – og vi opplever sterk interesse fra både eksisterende og nye kunder i flere markeder, legger hun til.

Selv om Banqsoft nå mister kontrakten med Innovasjon Norge, betyr det ikke at selskapet ligger på latsiden. Sorknes forteller at man satser målrettet på å vokse i kjernebankmarkedet gjennom tett samarbeid med kundene.

– Mange av dem har lykkes med internajsonal ekspasnjon, og vi har utviklet løsningene våre i takt med deres behov. Som en del av KMD og NEC har vi tilgang til betydelige ressurser og teknologi, noe som gir oss styrke til å investere langsitkig og levere moderne, skalerbare løsninger til banker i utvikling, sier Sorknes.

Hun peker videre på blant annet samarbeidet som nylig ble inngått med Mastercard.

– Dette samarbeidet er et viktig steg i vår strategi om å bygge en åpen og felsibel bankingplattform, hvor sterke partnerskap er nøkkelen til å akselerere innovasjon og skape verdi for våre kunder. Ved å kombinere Banqsofts domenekunnskap og kjernebankkompetanse med Mastercards globale infrastruktur for betaling, kan vi tilby en helhetlig løsning som styrker konkurransekraften til våre kunder. Både på pris, innovasjon og tid til markedet, sier Sorknes.

«Intens konkurranse»

En kontrakt med Innovasjon Norge er, i det store bildet, ikke den største kjernebank-kontrakten det kjempes om heller. På spørsmål om hvordan konkurransen er på de mindre kontraktene i markedet, sier Sorknes at det ofte fokuseres på én spesifikk ting.

– Vi opplever at konkurransen på de mindre kontraktene er intens, men markedet er fragmentert, med mange spennende fintechaktører som ofte fokuserer på én spesifikk del av en helhetlig løsning. Banqsoft har en erfaring i markedet som vi opplever som unik, med bredere funksjonalitet sammenlignet med våre konkurrenter, i kombinasjon med en sterk driftspartner som bidrar til å levere sikker og stabil drift, sier hun.

Samtidig mener Sorknes at den konstante mengden med økte krav, særlig på EU-nivå, hele tiden øker behovet for helhetlige løsninger der alle deler av leveransen henger sammen, er fleksible og skalerbare.

– Det er nettopp her vi er sterke. Våre kunder verdsetter at vi kan være med hele veien, som med Instabank, der vi har støttet dem fra starten og nå senest i deres satsing i Tyskland. Det er et godt eksempel på hvordan vi tenker: vekst gjennom partnerskap og internasjonal ekspansjon, sier Sorknes.