RESULTAT
Sterk start på året for Instabank
Sterk utlånsvekst og økte renteinntekter bidro til et at kvartalsresultatet etter skatt økte med 27 prosent til 23 ,1 millioner, men høydepunktet for sjefen var lansering i Tyskland.

– Det var veldig deilig å komme i gang med kredittkortstilbudet i Tyskland. Vi har jo hatt ambisjoner om en europeisk ekspansjon som drivkraft til fortsatt vekst og lønnsomhet, sier administrerende direktør i Instabank, Robert Berg til BankShift.
Han mener timingen er god. Tyskland har vært kjent for å være en vesentlig mer kontantbasert samfunn enn de skandinaviske, og man skal ikke veldig mange år tilbake i tid før det var vanskelig å betale med kort i butikk. Men akkurat som i resten av verden førte pandemien til endringer i betalingsvanene også i Tyskland. Det håper Berg å Instabank å nyte godt av.
– Vi går inn på et veldig stort marked, der fortsatt er relativt få som har kredittkort, samtidig som holdningene har blitt endret. Vi tror at vårt heldigitale norsk-designede kredittkort vil kunne slå an godt også i Tyskland, sier Berg.
Lanseringen skjedde imidlertid så pass sendt i kvartalet at virksomheten ikke har påvirket resultatet.
I den totale utlånsporteføljen på litt over syv milliarder kroner, er kredittkortsvirksomheten, som finnes i Norge, Finland og nå altså Tyskland, fortsatt et veldig lite kakestykke på 300 millioner kroner.
Men kredittkortene er også en del Instabanks usikrede lån sammen med vanlige forbrukslån og salgsfinansiering. Det er fortsatt det største benet i bankens tredelte utlånsportefølje med 47 prosent. De andre er refinansieringslån med pant i bolig med 44 prosent, og lån til bedrifter med 8 prosent.
Utlånveksten i kvartalet, 334 millioner kroner, var relativt jevnt fordelt. Best gikk lån til bedrifter som vokste med 125 millioner til 587 millioner. Refinansiering økte med 107 millioner til 3125 millioner og de usikrede lånene økte med 103 millioner til 3312 millioner.
Instabank har de siste årene hatt en klar strategi om å gjøre seg mindre avhengige av forbrukslån, men i første kvartal åpnet man opp for nye slike lån i Finland. Det bidro til at veksten i usikrede lån økte på nivå med de to andre beinene til banken.
– Om du vil øke veksttakten til banken, fungerer forbrukslån nesten som en kran, som du kan åpne og stenge etter behov. Nå åpner vi kranen litt i Finland, sier Berg.
Bankens inntekter endte på 134,5 millioner kroner, opp 18 millioner fra samme periode i fjor. Men også kostnadene har økt fra 46 millioner i første kvartal 2024 til 62,1 millioner i år. Dermed har også kostnadsprosenten i banken økt fra 39 til 46 prosent.
Samlet førte dette et resultat etter skatt på 23,1 millioner kroner, en økning på fem millioner eller 27 % sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Ifølge Robert Berg er det bare begynnelsen. Bankens guiding om året som kommer, peker mot et resultat etter skatt på rundt 125 millioner kroner. Det samme gjelder utlånsvolumet. Ambisjonen er å løfte det fra 7 milliarder til 8,5 milliarder ved utgangen av 2025.