KARRIERE

Stø er klare for nye veivalg

Som ny leder for strategi- og forretningsutvikling får Marie Brun Svendsen en nøkkelrolle når Stø skal legge planene for de kommende årene. 

Med ansettelsen av Marie Brun Svendsen som leder som for strategi- og forretningsutvikling mener Stø-sjef Øyvind Westby Brekke at nå har sitt «dream team» på plass.
Publisert Sist oppdatert

Med ansettelsen av Marie Brun Svendsen som leder for strategi- og forretningsutvikling og tidligere i høst Christoffer Hernæs som teknologisjef, mener Stø-sjef Øyvind Westby Brekke at han nå har teamet på plass for å ta selskapet til neste nivå.

På en måte er det også et slags sluttpunkt for første fase av en moderniseringsprosess som begynte da Brekke ble sjef for selskapet, med det tungvinte navnet BankID BankAxept AS, da det ble fisjonert ut av Vipps.

– Både BankID og BankAxept var tjenester som var svært godt likt, mye brukt og med en sterk markedsposisjon, men begge var litt utdaterte. Det var behov for å gjøre ganske mye for å sikre relevans for neste fase, forteller Brekke.

Store oppgraderinger

Da prosessen begynte, var BankID-bruken styrt av morsomme ordpar som «lyrisk larve» og «sindig emoji» og sms-pingpong før autentiseringen var klar. Forflyttingen over til app var ikke uten problemer og ble mottatt av brukerne med «lunken glede» til å begynne med.

– Nå har vi nærmere fire millioner brukere av BankID-appen og har fått en rekke nye vekstmuligheter, sier Brekke.

Den samme utviklingen har funnet sted i BankAxept. For tre år siden fungerte BankAxept bare som betalingsmiddel i fysiske butikker, så lenge du betalte med kort. I dag er BankAxept tilgjengelig både i mobile lommebøker og til betaling på nett.

– Vi har nå passert 20 prosent digitale betalinger, opp fra null for halvannet år siden. Og ikke minst har vi blitt enige med Visa om en løsning for kombikortene som jeg tror alle etter hvert vil sette pris på, sier Brekke og fortsetter:

– Vi har måttet bygge opp kompetanse, organisasjon og teknologi. Men det var enkelt å vite hva vi måtte prioritere: modernisering av tjenestene og skape flere bein å stå på inntektsmessig.

Har bygget et tredje ben

Det siste ble påbegynt kort tid etter frigjøringen fra Vipps, da selskapet kjøpte tjenesten Kundesjekk fra Stavanger-selskapet Systor Vest. KYC-satsingen ble i fjor sommer utvidet med Beaufort Solutions. Nå er KYC-løsningen ute i ny versjon og live i Norge og Sverige

Et par måneder etterpå ble også den danske eID-forhandleren Criipto (som etter det har byttet navn til Idura) lagt til på listen over oppkjøp, noe som har gitt selskapet en markedsplattform utenfor Norge.

Og nå i vår ble selskapet til sist Stø.

– Summen av alt er at vi har mange flere vekstmuligheter, men også flere valg og fravalg å gjøre. Derfor bestemte jeg i vinter at vi trengte to ting: – en forretnings- og strategiorientert teknologisjef og en kraftsamling på strategi og forretningsutvikling, sier Brekke.

Går fra PE til ID

Det «strategiske» svaret ble altså Marie Brun Svendsen. Hun kommer fra jobben som investeringsdirektør i det norske PE-selskapet Longship og har 15 års erfaring med strategi, forretningsutvikling og fusjoner og oppkjøp, både fra operativt arbeid og styreverv.

Selv om betaling og identitet ikke har stått helt i sentrum i tidligere jobber er Svendsen ikke ukjent med BankID og BankAxept.

– Jeg gjorde faktisk en studie av tjenestene for ti år siden som konsulent. Jeg har vært imponert siden da. Det er unik teknologi i verdensklasse, sier Svendsen til BankShift.

– Samtidig er markedet veldig dynamisk med store teknologiske, regulatoriske og strukturelle endringer. Det skaper mange muligheter – og det handler om å finne vårt konkurransefortrinn, hva vi kan differensiere oss på, slik at vi lykkes både hjemme og ute i Europa, fortsetter Svendsen som begynner i den nye jobben ved årsskiftet.

– Hva står øverst på blokken din da?

– Det aller første er å lytte – til partnere, kunder, ansatte, team og ledelsen. Jeg vil kartlegge mulighetsrommet, trusler og muligheter, og sammen med ledelsen sette en tydelig retning, med klare prioriteringer og en konkret plan som alle kan forstå.

Brekke skyter inn at arbeidet med en ny strategi begynner for alvor så snart Svendsen er på plass.

– Om vi blir klare før eller etter sommeren får vi se, sier han.

Viktige valg venter for BankID

– Med tanke på at Digitaliseringsdirektoratet før nyttår skal komme med en anbefaling for veien videre mot innføringen av en norsk eID-lommebok, antar jeg at BankID er mest aktuelt å begynne med.

– Det er en åpenbar driver i dynamikken. Hva velger Digdir å anbefale og hva regjeringen velger å gjøre med en norsk implementering av eIDAS? Skal BankID være en del av det, eller skal BankID bli litt som i Sverige, hvor de private aktørene ser ut til å bli et alternativ ved siden av den offentlige lommeboken? spør Brekke.

– Det er både fordeler og ulemper ved å være en del av en slik modell, legger han til.

Bankenes hovedbruk av BankID i dag er til autentisering og signering. Med innføringen av en eID-lommebok vil det landskapet forandres og både nye konkurrenter og nye løsninger, særlig for autentisering vil dukke opp. For eksempel lanserte Apple nylig digital ID i USA, der onboarding og ID-sjekk, ifølge Brekke, er ganske like det BankID-appen tilbyr. Selv om Apple er på et lavere sikkerhetsnivå.

– Vi må bare finne vår rolle i dette landskapet. Samtidig har vi store ambisjoner om hva vi kan få til med den posisjonen vi allerede har. ID-kortet i appen er for eksempel den første tjenesten som ikke er «vanlig» BankID. Og dette er bare starten.

– Hvordan går det med kundesjekktjenestene? Det tredje benet i selskapet har jo gått litt under radaren hittil.

– Det går bra. Vi har brukt en del tid på å bygge en ny tjeneste av delene vi hadde. Nå er den jobben klar. Derfor byttet Kundesjekk nylig navn til Stø KYC Flow. Tjenesten er lansert sammen med Fortnox i Sverige og de første norske kundene er på vei over nå. Når den jobben er gjort, kommer du til å se mer til KYC Flow. Da skal vi ordentlig ut i markedet med tjenesten, sier Brekke.

– Er Stø fornøyde med å ha de tre bein å stå på – BankID, BankAxept og KYC Flow – eller ligger det i strategien å vurdere helt nye områder?

– Det blir jo en del av min jobb å finne ut av det, men hvert og et har så mange muligheter at det skal mye til for å utvide scopet ytterligere med det første, sier Svendsen.

Med Svendsen på plass samler Stø alle ressurser innen strategi- og forretningsutvikling et sted. Tidligere har de vært spredt i de ulike delene av selskapet.

I alt blir det team på ti personer hun skal lede. Den inkluderer også en enhet som tidligere het Ny Vekst og som jobbet med å identifisere vekstmuligheter utenfor Norge, og ga støtte forretningsområdene i prosjekter.

– For eksempel var det ressurser fra det teamet som bidro da «Vipps-tæpping» med BankAxept ble lansert, sier Brekke.

– Jeg får et team med veldig flinke folk, og masse kompetanse på både KYC, betaling og ID, sier Svendsen.