KARRIERE
«Svindeljegeren» bytter ut bank for Tietoevry: – En leverandør som kan stå midt i, og være en nøkkelfigur
Ingrid Grav tar nå fått på oppgaven med å utvikle produktene som skal stoppe svindel i fremtidens banker.
Ingrid Grav legger bak seg nesten ni år i Danske Bank, der hovedbolken har handlet om å stoppe svindel og økonomisk kriminalitet for banken. Nå bytter hun ut bank for produktleveranse, og for en uke siden startet Grav som produktmanager hos Tietoevry i avdelingen for svindelforkjempelse.
Det er en noe opptatt Grav som finner litt tid til en prat med BankShift om hennes nye karriereskritt, i oppstartsuka hos Tietoevry.
– Jeg må si at jeg trivdes utrolig godt med å jobbe i bank, men jeg syntes det hørtes spennende ut å fortsatt jobbe med svindel, for det er det jeg brenner for, men med det å utvikle løsninger. Se det fra et litt annet perspektiv. Jeg var også klar for å gjøre noe nytt, sier Grav om sin nye jobb.
Naturlig å jobbe mot bank
Etter kun én uke i jobben, er det fortsatt ting som må komme på plass, men Grav sier hun gleder seg til å komme skikkelig igang.
– Det er mye å sette seg inn i, men vi starter med å kartlegge for min egen del hva jeg faktisk skal gjøre. Siden jeg har jobbet såpass lenge i bank, vil det være naturlig for meg å gå inn i rollen som en bro mellom bankenes behov og Tietoevrys tjenester, sier Grav.
Hovedfokuset blir å definere strategi, sette veikart og utvikle nye initiativer, der Grav påpeker at kundene vil spille en sentral rolle.
– Bankene er en stor del av oppgaven. Hva trenger bankene for å stoppe svindel, og hvilke muligheter har jeg fra leverandørperspektivet til å levere på det? Det er det som blir rollen min, sier Grav.
«Få løftet blikket»
Med da nesten ni år i Danske Bank, der hun sist hadde rollen som «svindeljeger», tror Grav hun tar med seg mye nyttig erfaring inn i sin nye rolle hos Tietoevry.
– Jeg har jobbet med konkrete svindelsaker både på kort og konto, og sett hva bankene trenger, hva bankene leter etter og hvordan bankene fanger opp svindel. Jeg har også opplevd å ikke fange opp svindel, og det gjør at jeg forstår kompleksiteten.
– Å da løfte blikket fra svindelmonitorering og -håndtering, til å se at man jobber bredere i bankene, er fint å ta med seg inn i produktutviklingen, legger hun til.
Datadeling
Og på spørsmål om det er konkrete utfordringer, eller ting hun tar med seg fra bankbransjen og inn i produkttjeneste-rollen, peker Grav på, som mange andre om dagen, datadeling.
– Det er mye som går på regelverk hos bankene, fra Finanstilsynet, GDPR og PSD2. Det kan kanskje bidra til at bankene blir litt tilbakeholdne når det for eksempel kommer til det å dele data. Da tror jeg det bare blir viktigere å levere trygge, gode produkter med tydelige rammer for lover og regler, i forhold til hva som er mulig, sier Grav.
Hun mener også at det er ekstra morsomt å gå til et selskap som Tietoevry når det kommer til datadeling, ettersom plattformen har mange kunder som man henter læring fra, gjennom både data og erfaringer, som kan samles og struktureres, for å fungere som et samarbeid på deling av data på tvers av bankene.
– Der er jo Tietoevry en leverandør som kan stå midt i, og være en nøkkelfigur, sier Grav.
Nå ser hun frem til å virkelig ta fatt på jobben, og kan dele at hun allerede har vært litt rundt og besøkt forskjellige avdelinger, blant annet i Mo i Rana og svindelforkjempelses-avdelingen der. Selv blir hun å finne på kontorene i Trondheim, men ser også gleden av at Tietoevry er å finne på så mange forskjellige steder, som de er.
– Det jeg gleder meg mest til er om vi kan få frem nye produkter som vi ser har stor effekt. Å få samtaler med kunder om hva som trengs, vise at vi har tekniske tjenester som kan tilpasses produktene, og se hvordan de leverer. Det er veldig motiverende, og det håper jeg vi virkelig får til, sier Grav.