SVINDEL
Tæpping åpner døren for ny type svindel
Svindlere kombinerer gamle metoder med ny teknologi – nå advarer Kredittbanken mot en svindelmetode som har oppstått i kjølvannet av vår nyfunne fascinasjon for mobilbetaling.

TRONDHEIM: En ny form for svindel brer om seg i takt med at stadig flere nordmenn tar i bruk digitale lommebøker og mobilbetalinger.
Kredittbanken, Sparebank 1 og Eikas spesialistselskap for kredittkort og forbrukerfinansiering, melder om økende tilfeller der svindlere bruker en kombinasjon av klassisk tyveri og moderne teknologi for å få tilgang til folks betalingsinformasjon.
Astrid Kvernes Hyldmo, direktør for kreditt og service i Kredittbanken, forklarer:
– Vi ser en økning i svindel knyttet til digitale lommebøker, som ofte henger sammen med fysisk tyveri av mobiltelefoner. Hvis du da har en kode som er enkel å knekke – og det tror jeg mange har – så kan det være lett for svindlere å komme seg inn, særlig hvis de knekker passord ved hjelp av kunstig intelligens. Har du en digital lommebok, gir du i praksis fra deg kortet ditt hvis mobilen blir stjålet, sier Kvernes Hyldmo.
Bruken av digitale lommebøker har økt den siste tiden, og nordmenn har i stor grad omfavnet tæpping med mobilen det siste halvåret. Derfor er dette et relativt nytt svindelområde for mange nordmenn.
Samtidig er det naturlig for banker å være med på denne utviklingen, mener Kvernes Hyldmo.
– Det er rett og slett veldig brukervennlig.
Hun advarer om at når betalinger går raskt og sømløst gjennom en app, kan det være vanskeligere for brukeren å oppdage mistenkelige transaksjoner.
Sommerkroppen-svindelen
Kvernes Hyldmo forteller at Kredittbanken også har erfart at svindlere ringer kunder og får dem til å oppgi koder, passord og kortnummer, som gjør det mulig å opprette digitale lommebøker på andre mobile enheter og få tilgang til kundens kredittkort.
– Det er samtidig viktig å understreke at digitale lommebøker også kan være mer sikre enn fysiske kort, påpeker hun, for eksempel ved at det brukes ansiktsgjenkjenning og dynamiske koder, såkalte tokens, i stedet for ekte kortnummer.
I tillegg ser Kvernes Hyldmo en årlig svindel-trend i forbindelse med sommerens ankomst – og i år er intet unntak.
– Hver vår ser vi en økning i svindel knyttet til slankepiller og vitamintilskudd, særlig blant de over 60 år. Det er typisk vårsvindel. Svindelen skjer enten via falske nettsider, eller ved at man bestiller ekte produkter som aldri kommer frem fordi de blir stoppet i tollen på grunn av ulovlige ingredienser, forteller hun.
Hun sier at det er mange tilfeller der kunder ikke mottar varen i det hele tatt, og da kommer de gjerne tilbake til banken for å forsøke å få pengene igjen.
– Dette er en type svindel som gjentar seg hvert år, og vi ser mønsteret veldig tydelig. Det er ofte nye produkter, men samme metode.
Eget antisvindel-program
Kvernes Hyldmo forteller at Kredittbanken har utviklet egne anti-svindelsystemer for å oppdage mistenkelige transaksjoner, fordi de mener det oppdager og stopper svindel på en langt bedre måte enn mange hyllevareløsninger.
– På kortsikkerhetsområdet samarbeider vi også med Nets, Mastercard og VISA, blant annet for å lage sperrelister, forteller hun.
Generelt mener Kvernes Hyldmo at bankene har blitt mye flinkere til å gå ut med informasjon og advarsler.
– Det har blitt et veldig godt samarbeid på tvers av bransjen organisert av vår bransjeorganisasjon Finans Norge, forteller hun.
I disse dager jobber hele bransjen samlet med å ta bort helt klikkbare lenker i SMS-er, og i stedet bruke pop-up-varsler i mobilbanken, forteller hun.
Slik skal det bli både lettere og tryggere for kundene å avdekke svindel.