SVINDEL

Telenor gir en smakebit fra trusselrapporten: 800.000 svindelanrop fra Danmark per dag

Telegigantens trusselrapport slippes ikke før om noen uker, men på Digital Robusthet kunne divisjonsdirektør Mathisen legge frem noen oppsiktsvekkende tall

Ragnhild Mathisen, divisjonsdirektør Telenor Norge
Ragnhild Mathisen, divisjonsdirektør Telenor Norge
Publisert

Under konferansen Digital Robusthet kunne Telenor lette på sløret og vise frem sine ferske funn fra sin kommende trusselvurdering for 2025. Tallene viser et mer komplekst trusselbilde enn tidligere, og selskapet advarer mot at digital kriminalitet stadig flytter seg til nye kanaler.

– Trusselbildet i 2025 er mer sammensatt enn før. Angrep rammer på tvers av forbruker og bedrift, PC og mobil, og ulike trusselaktører samarbeider tettere. Et svindelforsøk mot en privatperson kan ende som et angrep på en stor bedrift, sier Ragnhild Mathisen, divisjonsdirektør Telenor Norge, fra scenen.

I løpet av første halvår i år stoppet Telenor én milliard utrygge nettsider og forsøk på digital kriminalitet – tilsvarende mer enn fem millioner blokkeringer hver eneste dag.

En egen undersøkelse viser at seks av ti nordmenn føler seg mest utsatt for svindel via e-post. Over halvparten oppgir falske nettsider, mens 30 prosent peker på sosiale medier og SMS. En av fire svarer at de frykter svindel gjennom telefonsamtaler og netthandel.

Telenor har de siste årene styrket innsatsen mot spoofing, der svindlere maskerer telefonnumre for å utgi seg for banker, politi eller andre aktører. Den nasjonale antispoofing-løsningen som kom i 2024, har eliminert misbruk av norske numre. Likevel ser selskapet nå en ny bølge fra utenlandske numre.

– Vi har hatt opp mot 800.000 svindelanrop fra Danmark på enkelte dager.

I 2024 blokkerte selskapet 60 millioner uønskede SMS-er. I tillegg tilbyr teleoperatørene løsningen «Sender ID Protection», som hindrer at svindlere kan misbruke bank- eller myndighetsnavn som avsender.

Mathisen understreker at samarbeidet på tvers er viktig for å stanse svindlerne.

– Vi stopper svindelrelatert trafikk før den når kundene, bankene stanser betalinger, og politi og domstoler etterforsker og straffeforfølger. Samtidig må vi i fellesskap informere og bevisstgjøre brukerne.