MERKEVARE
Tietoevry døpes om og setter nye mål
Det norske «Evry»-navnet fjernes, og divisjonene tydeliggjøres som teknologileverandører.
I drøyt seks år har teknologikjempen eksistert som Tietoevry, etter fusjonen mellom finske Tieto og norske Evry.
Nå går selskapet tilbake til røttene og kvitter seg med den norske delen av navnet. Heretter skal konsernet altså hete Tieto, som på finsk betyr data, informasjon, og kunnskap.
Samtidig gjøres en merkevareoverhaling av divisjonene, som tidligere bar generelle bransje som «Banking» og «Industry». Nå tydeliggjøres teknologielementet ved å henge «tech» på alle divisjonsnavnene; Banktech, Indtech, Caretech, samt Tech Consulting.
Merkevareoverhalingen mot tech-profilen kommer, kanskje noe ironisk, kun måneder etter at selskapet solgte avdelingen «Tech Services».
Toppleder i selskapet, nordmannen Endre Rangnes, har ved flere anledninger pekt på at selskapet må ha et sterkere kundefokus, først da han tok over sjefsjobben i Banking-avdelingen, og senere som konsernsjef.
– Dette er en avgjørende tid for selskapet vårt ettersom kunstig intelligens transformerer bransjen. Vår nye merkevare vil hjelpe oss å vise vårt engasjement for kundesuksess og gi ny giv til viktige initiativer, inkludert å styrke salg og KI-kompetanse, sier Rangnes i en pressemelding.
Den nye merkevaren vil fases inn gradvis i løpet av de neste ukene.
Tieto avholder tirsdag sin kapitalmarkedsdag i London. I forkant la selskapet ut oppdaterte finansielle målsetninger for de kommende årene.
Selskapet skriver blant annet at veksten forventer å være flat eller negativ i 2026, men at lønnsomheten likevel er ventet å øke som følge av et pågående «kostnadsoptimaliseringsprogram».
I årene deretter forventer derimot Tieto bedring, og har satt som en målsetning å nå omsetningsvekst på fem prosent i 2027-2028, og en driftsmargin på 16 prosent innen 2028.