KARRIERE

To måneder inn i sin første bankjobb må IT-lederen håndtere en storstilt teknisk fusjon

Den ferske IT-ansvarlige til Tinde Sparebank kastes rett ut på dypt vann i sin første bankjobb. Det tar Fredrik Eriksson med stoisk ro. Han har tross alt erfaring fra veterinærbransjen og foredling av industrimineraler.

Fredrik Eriksson er IT-sjef i Tinde Sparebank.
Publisert Sist oppdatert

ELNESVÅGEN: I august startet Fredrik Eriksson som IT-ansvarlig i nyfusjonerte Tinde Sparebank, og huket med det av på to trender man kunne lese ut av BankShifts ferske karrieremonitor-analyse: Dyp teknisk kompetanse er etterspurt, og banker rekrutterer gjerne fra helt andre bransjer enn finans,

Eriksson tilbragte store deler av sitt tidlige arbeidsliv i et gründerselskap som utviklet journalsystemer for veterinærer, og gikk der fra en ren utvikler- og kundeservicerolle til å jobbe mer i skjæringspunktet mellom teknologi og sluttbruker. Deretter gikk han til en industrimineralbedrift på Nordvestlandet, hvor systemdrift av servere og nettverk var sentrale arbeidsoppgaver. Etter en omstillingsprosess som innebar outsourcing av teknisk drift noen år senere, bar turen til en leverandør av tekniske løsninger til industrien, hvor han fikk stor frihet og mye ansvar i et globalt konsern - et ansvar som etter hvert ble vanskelig å forene med livet han ønsket på hjemmebane, og etter noen år meldte Eriksson overgang til en interkommunal IKT-organisasjon i Romsdalen.

Så dukket det opp en utlysning etter IT-ansvarlig i den lokale banken.

– Jeg tenkte at det har jeg ikke prøvd før, så det kan jeg sikkert, sier en munter Eriksson da BankShift møter han på en kafé rett ved sin nye arbeidsgiver.

– Jeg var egentlig ikke på jobbjakt, men oppgave- og rollebeskrivelsen traff meg. Under intervjuprosessen ble det snakk om DORA-regulativet. Jeg visste ikke så mye om det, men det trigget interessen min.

Like høy i hatten var han riktignok ikke etter rundene med intervjuer, personlighetstester og caser. 

– Jeg ble overrasket da jeg fikk jobben. Jeg tenkte at jeg ikke hadde greie på dette, men noen hadde tydeligvis en annen vurdering, sier en mer beskjed IT-sjef.

Nå er han to måneder inn i rollen, og står allerede overfor en stor test: den tekniske fusjonen av Romsdal Sparebank og Sunndal Sparebank, som danner Tinde Sparebank, gjennomføres fra fredag 3. oktober.

Ildprøven

– Det er et stort prosjekt, men det styres sentralt sammen med en lokal prosjektgruppe, og i Eika finnes prosjektledelse og kompetanse som har gjort dette før og kjenner miljøene som flyttes. Jeg er derfor ikke så bekymret for den delen, men det faller naturlig en del oppgaver på IT-ansvarlig, og de må jeg følge opp. Når man ikke kjenner miljøet fra før, blir det litt mer utfordrende, sier Eriksson.

I løpet av oppstarten har han også vært med på å bytte nettverksleverandør for alle lokasjonene til banken, også det et omfattende arbeid.

– Det var et stort prosjekt som krevde at alle lokasjoner skulle inn på det nye, med testing og sikkerhet. Det ble ledet sentralt, men med mye «hands on». Vi måtte ha lokale IT-kyndige til å utføre tester, og det krevde koordinering, informasjon og planlagt nedetid. Det er ikke veldig vanskelig, men det er mye arbeid – og det kom allerede midt i august, så det ble en «crash»-innføring i nettverksinfrastrukturen. Heldigvis, som en erfaren IT-mann, kan jeg lese modeller og arkitekturskisser, sier han.

Får ikke «klå» i systemene

Selv om Eriksson ikke jobbet i bank før, forteller han at mange tekniske løsninger, særlig i Microsoft-økosystemet, er standardisert. 

– Nettverksteknologien er jeg kjent med fra før, bare med andre parametere. Det gjør at jeg kan lese og forstå begrepene. Hadde jeg kommet inn helt blank, uten tilsvarende erfaring, ville det blitt tøft, mener han.

Samtidig er det en liten frustrasjon å sitte «som sluttbruker», forteller Eriksson, når han har jobbet mye på baksiden tidligere. 

– Jeg får ikke lov til å «klå» i systemene bak; jeg vet at det går an, men må be andre om å gjøre det og vente på svar.

Viktig bestillerkompetanse

På den andre siden opplever han det som en fordel å ha høy bestillerkompetanse inn mot leverandørleddet.

– Å være bestiller er en ny rolle jeg må lære å håndtere. Jeg maser nok litt på servicedesken, men jeg er vant til å jobbe i tredelte organisasjoner med tjenesteutvikling mot kundeleddet, kundeservice mot sluttbruker og drift på infrastruktur. Den delingen er en styrke. «IT-mannen som kan løse alt» finnes ikke lenger. Min jobb er ofte å være bestiller – og hjelpe kollegaer inn mot leverandørorganisasjoner og sørge for at bestillingene er så godt beskrevet at leveransene møter forventningene.

DORA

Når de pågående prosjektene er ferdigstilt, ser Eriksson frem til å ta fatt på en mer normalisert hverdag - og spesielt innlemmingen av DORA-regulativet. Han er i gang med å sette seg inn i rammerverket som Eika Gruppen har utarbeidet. 

– Eika har delt opp DORA i håndterbare deler – underdokumenter og rutiner som til sammen utgjør et helhetlig rammeverk. Det gjør det mulig å jobbe seg gjennom kravene trinnvis, i stedet for å forsøke å forstå og implementere alt på én gang. 

Samtidig har banken sluttansvaret, påpeker han,  og understreker at dokumentene må bearbeides og tilpasses Tinde Sparebanks egen organisasjon.

– Vi kan ikke bare bytte ut navn og putte inn logoer – rutinene må fungere hos oss, og vi må ta eierskap til dem. Når regulativet er delt opp i mindre rutiner og dokumenter, blir det enklere å jobbe seg effektivt gjennom det. 

Han mener det er paralleller til hans tidligere arbeid med innføring og etterlevelse av GDPR-rammeverket. 

– Selv om personvern og operasjonell motstandskraft kanskje har sine forskjeller, er tankegangen rundt helhetlig styring av IKT-økosystemet ganske lik – det handler ikke bare om systemer og enheter, men også om brukere og prosessene rundt dem.

Eriksson mener også at timingen for innføring er god etter fusjonen, mens det fortsatt er mye som er i bevegelse. 

– Det gir oss en mulighet til å bygge struktur samtidig som vi etablerer nye rutiner.

– Det er lettere å forme og å tilpasse ting mens organisasjonen fortsatt er fleksibel, enn å tilpasse et rammeverk til en organisasjon er satt - jobbe dem sammen, istedenfor å jobbe dem inn, sier han.

«Task force» fra Eika

Når det kommer til den tekniske fusjonen, stiller Eika med en «task force» med eksperter på ulike fagområder. Disse kommer til kontoret i Sunndal fredag, sammen med bankens nøkkelpersonell. 

– Det jobbes gjennom helgen. På søndag er det en stor systemtest, og på mandag klokken 08 skal alt være på plass og klart til bruk. Det kan høres sårbart ut, men alt kundevendt er ivaretatt, testet og på plass – dette handler tross alt om folks økonomi, og der er det ikke rom for feil. Innenfor mitt felt er det rom for håndterbare feil: Hvis noen ikke får logget på mandag, eller ikke finner dokumentene sine tirsdag, så er det oppgaver som løses. Alle er i ekstra beredskap mandag, og «task forcen» følger oss tett, forsikrer Eriksson.