OMSTRUKTURERING

Varsler endringer i mandatet til flere DNB-divisjoner

Avdelingen for merkevare, marked og salg er bare en av flere avdelinger i landets største bank som skal gjennom en ordentlig overhaling.

Konserndirektør perosnmarked Maria Ervik Løvold i DNB.
Publisert Sist oppdatert

Nylig ble det kjent at markedsdirektør Aina Lemoen Lunde forlater DNB etter ni år i banken. Hun var ønsket videre i en ny rolle i personmarkedsdivisjonen, men takket nei.

– Jeg er veldig takknemlig for å ha blitt ønsket videre som divisjonsdirektør i personmarkedet, som en del av de pågående endringene. Men jeg kjenner at min tid her er ferdig, og at jeg har fullført det jeg kom hit for å gjøre, skrev hun på Linkedin.

Avgangen er det seneste av flere endringer. I tråd med bankens nye strategi skal staben slankes med 500 årsverk innen årsskiftet. Det skal blant annet skje ved sentralisering og nedbemanning av stab- og støttefunksjoner.

I avdelingen Lunde forlater, er Eirik Landsend Henriksen konstituert som leder inntil videre. Han kom til DNB i 2015 etter opphold som journalist i VG, og bygget opp DNBfeed, som nå er kjent som DNB Nyheter.

Mandatet til denne avdelingen blir imidlertid smalere enn tidligere, bekrefter konserndirektør personmarked, Maria Ervik Løvold, overfor BankShift. 

Blant annet ble det nylig kjent at Sbanken-sjef Øyvind Thomassen får ansvaret for alt digitalt salg i både digitalkonseptet og morbanken; et arbeid som tidligere lå på Lundes bord.

Også andre avdelinger må belage seg på å miste ansvarsområder fremover.

«DNB er nå midt i en periode med flere omstruktureringer og også en oppdatert strategi, og flere divisjoner får endret mandat,» skriver Ervik Løvold.