RESULTAT
– Vi har vekst i begge merkevarene, men i tredje kvartal er det DNB som har gjort det best
DNBs nye personmarkedsdirektør er ferdig med lagbyggingen og er klar for å møte nye boliglånsutfordrere.

– Jeg synes det er kjekt å få lov å lede en gjeng som leverer et knallsterkt kvartal, sier Maria Ervik Løvold til BankShift.
Hun har nettopp fullført det første hele kvartalet som konserndirektør for personmarkedet i DNB. Løvold tok over etter Ingjerd Blekeli Spiten i mai, etter en turbulent vår preget av ekstremt mye Sbanken-støy.
Overgangen til ny app gikk ikke helt etter planen, og førte blant annet til lange ventetider for tusenvis av kunder som ville flytte sin fondsparing til andre aktører.
Liten vekst
Men nå begynner pilene forsiktig å snu oppover. I første halvår sto låneporteføljen bom stille på 942 millioner kroner. I tredje kvartal vokste den med 0,8 prosent til 950 millioner. Det innebærer likevel at den et ti millioner kroner mindre enn for et år siden.
Resultat før skatt endte på 4,36 milliarder kroner, opp fra 3,98 milliarder i forrige kvartal og 4,08 milliarder for et år siden.
«Det har vært et tydelig taktskifte i kundeadferden gjennom sommeren og inn i høsten», sa konsernsjef Kjerstin Braathen under presentasjonen da hun skulle forklare hvorfor det har snudd.
– Under én prosent vekst i låneporteføljen er ikke noen kjempevekst akkurat, men det er nok til å være fornøyd?
– Vi har fått flere kunder og har økt volumveksten og låneboka vår. Slik var det ikke i første kvartal. Endringene vi har gjort etter at vi fikk en felles teknisk plattform, gjør at vi bevarer flere kunder enn i begynnelsen av året, men vi får også mange nye kunder, for eksempel fra Danske Bank, sier Løvold.
Vekst i begge merkevarene
– Kommer de nye kundene til Sbanken eller DNB?
– Vi har vekst i begge merkevarene, men i tredje kvartal er det DNB som har gjort det best. Det er som ventet. I tredje kvartal er det vanligvis flere som kjøper sin første bolig eller bytter bolig, da er DNB-merkevaren tradisjonelt sterkere, sier Løvold og fortsetter.
– Sbanken er sterkest på «flyttelån», altså folk ser på jakt etter refinansiering eller billigere lån. Nå går vi inn i en sesong der jeg forventer at Sbanken vil kunne ta en større del av kaka enn DNB.
Nettopp de ulike styrkene og sesongsvariasjonen var en av grunnene til at Løvold ga Øyvind Thomassen oppdraget med å bli leder for alt digitalt salg i DNB og Sbanken.
– Øyvind har vist gode resultater gjennom jobben han har gjort i Sbanken, og vi ønsker jo å bli sterkere på digitalt salg i begge merkevarene. Vi må tenke helhetlig på merkevarebyggingen og nettopp at DNB og Sbanken er mer etterspurt på ulike tidspunkter på året og noe som kan påvirke hvordan vi vekter markedsføringen for eksempel.
Forberedt på boliglånskamp
Løvold mener den kombinasjonen gjør DNB ekstra godt forberedt på bikkjeslagsmålet om boliglånskundene som venter når nye aktører som Heder Bank og Eikas Penni-satsing kommer på banen, nettopp fordi de er posisjonert mot litt forskjellige kundegrupper.
– Det blir fort slik at de digitale utfordrerne får mest oppmerksomhet, men realiteten er jo at 80 prosent av kundene i Norge foretrekker «tradisjonelle banker». De vil ha universalbanker, en rådgiver å snakke med og lokal tilstedeværelse. Det viser undersøkelsene våre gang på gang, sier konserndirektøren.
Har gjort de riktige valgene
For Løvold, som måtte begynne i den nye jobben med å sette en ny organisasjon for personmarkedsdivisjonen, er kvartallstallene likevel bevis for at de riktige valgene er blitt gjort.
– Vi har både fått frigjort ressurser og satt nye prioriteringer. Den innsatsen har gitt resultater, både i at vi har bedret produkttilbudet vårt, og at hele distribusjonen fra nord til sør virkelig har stått på. Nå merker vi at kundene som er i kontakt med oss blir stadig mer fornøyde, sier Løvold.
– Det var vel ikke helt det kundetilfredshetsundersøkelsen fra EPSI kom frem til?
– EPSI-kåringen var kjempetrist lesing, og vi må bare fortsette å bygge videre på det vi jobber med i dag for å snu det bildet. Og, som sagt, blant de kundene som har vært i kontakt med oss er tilbakemeldingene langt fra like negative.