FINTECH

Vil gi vanlige banker snarvei til superapp-krefter

Den spansknorske startupen OmniaX International med seriegründer Harald Jellum som en av grunnleggerne mener det er mulig å møte trusselen fra Revolut og andre nye digitale banker.

Harald Jellum, styreleder og Cristina Bruno, daglig leder i OmniaX International
Publisert

For noen uker siden ble rapporten «Think twice – Kompass for konkurransekraft i nordisk finanssektor» sniklansert på Nordic Fintech Week i København.

Med den håper konsulentselskapet Itera og datterselskapet Cicero Consulting å få bankbransjen til å tenke seg om når det gjelder egen tilpasningsdyktighet i en verden der hjulene snurrer stadig raskere, penger får en alt svakere kobling til ditt kundeforhold i banken og nye bankutfordrere som Revolut, Lunar eller Klarna spiser seg innpå gjennom å tilby en rekke mer livsstilsrettede tjenester som har lite med tradisjonell bankvirksomhet å gjøre, men som likevel går hjem hos kundene.

Den fikk ytterligere aktualitet da Revolut-sjef Nik Storonsky samme uke forklarte at fintech-gigantens fremste konkurrenter fremover er lokale banker.

– Vi har skalaen, utviklerne, produktsjefene og datavitenskapsfolkene. De har ikke sjans til å matche det. Vi forbedrer våre produkter kontinuerlig, og til slutt blir vårt tilbud så mye bedre at det blir umulig å konkurrere mot, sa Storonsky da selskapet åpnet sitt nye globale hovedkontor.

Liten startup utfordrer stor utfordrer

Nå melder en liten spansknorsk startup seg på i denne debatten og mener de kan tilby banker en snarvei til superapp-lignende tjenester med minimale utviklingskostnader.  

OmniaX International ble startet i 2023 av den norske seriegründeren Harald Jellum, som er styreleder, og hans spanske partner Cristina Bruno, som er daglig leder. Med seg har de rundt 20 personer som er involvert i satsingen.

Selskapet har bygget en plattform som kan tilby alt fra open banking-betalinger og integrasjon av cashback-løsninger til booking av reiser, personlig tilrettelagte nyheter, og tips om kulturelle og gastronomiske opplevelser.

– Det finnes undersøkelser som viser at tre av fire forbrukere ønsker seg en super-app som forenkler hverdagslivet. Vi mener det kan være en app du allerede har i mobiltelefonen, som en ny du må laste ned, forklarer Jellum og Bruno på video fra Marbella i Spania.

Vel jobbe med aktører med høy tillit

Det betyr at OmniaX ser for seg å samarbeide med aktører som forbrukeren allerede har høy tillit til, som banken, forsikringsselskapet eller mobilleverandøren.

– Vi mener slike aktører har noe å vinne på ha mer livsstilsrelaterte tilbud. Vårt perspektiv er globalt og plattformen er koblet til cirka 250 millioner «points of interest», 80.000 nyhetsaviser og har rundt 550.000 aktiviteter som kan bookes, alt avhengig av hvor brukeren befinner seg. Og så bruker vi kunstig intelligens for å lære om vanene til hver enkelt person og tilrettelegger tilbudet etter adferden, sier Jellum, og fortsetter:

– Vi har også et gamification-system slik at alle aktiviteter på plattformen vår kan omvandles til poeng som kan gi belønninger samtidig som vi kan gi banken mye ny innsikt om kundens vaner.

Han poengterer at OmniaX opererer som en white label-løsning som tilpasser seg grensesnittet til hver enkelt aktør de samarbeider med, slik at tilbudet ser ut som det er bankens.

Trenger ikke API-er

– Det høres jo vel og bra ut. Men hvordan kobler dere på en mobilbank? API-er?

– Vi har API-er  for den som vil bruke det, men i utgangspunktet er vår løsning mye enklere. Det er egentlig en ren GUI-ting. Vi legger til en knapp i mobilbanken. Når brukeren trykker på den, hopper de over til vår plattform. Du åpner på en måte en webside, i en «embedded browser» i appen til banken, sier Jellum.

– Banker er jo generelt veldig opptatt av sikkerhet, og gjør alt for å ha kontroll på hvem som kommer inn i mobilbanken. Vil de tillate og sende folk ut av det lukkede systemet inne i mobilbanken?

– Det er jo ikke som å åpne en vanlig nettside. Vi åpner en «webview» inne i banken, slik at banken har full kontroll. Du kan se det som en tilleggsfunksjon i bankappen, men teknisk sett er det ingen integrasjon med eksisterende bankløsning. Vi går ikke inn og konsumerer noen API-er fra banken.

– Så OmniaX har ikke kjennskap til noe av bankens informasjon om kunden?

– Nei, det er riktig.

– Men er ikke det viktig å vite noe om eksempelvis betalingsvaner og økonomiske ressurser for at dere skal kunne tilby gode tjenester?

– Nei, ikke nødvendigvis. Det vi trenger fra banken er en unik ID. Det kan være telefonnummer, e-postadresse eller noe annet, som kobler vår plattform sammen med den enkelte kunden. Derfra begynner vi å bygge en profil basert på hva som blir gjort i OmniaX-universet.

Bankene er nysgjerrige

– Alle fintech-selskaper sier stort sett det samme. Skal du få til en avtale med en bank, må du ha tålmodighet. Det tar lang tid å få en avtale på plass. Er det tid dere har?

– Vi er i en del prosesser med banker, både i Norden og ut i Europa, og tilbakemeldingene er veldig positive. Hvor lang tid det kommer til å ta, vet vi selvfølgelig ikke, og du har muligens helt rett i at det tar lang tid. Men samtidig så er Revolut og andre spiller allerede på vei inn i dette «spacet», det finnes ikke uendelig med tid heller om de skal være med.

– Hvordan skal dere etter hvert tjene penger på banker og andre?

– Vi tilbyr en årlig lisensavtale for tjenesten, som varierer med hvor mange av våre funksjoner som blir brukt. I tillegg vil få transaksjonbaserte inntekter fra brukernes kjøp på plattformen som deles med banken.

OmniaX tilbyr også mulighet for konto-til-kontobetalinger. Open banking-tjenesten leveres av det kanadiske fintech-selskapet SaltEdge.

Erfaren seriegründer

Harald Jellum lever opp til bildet av en seriegründer. Ifølge Linkedin-profilen hans er OmniaX International det niende selskapet han er med og starter. De mest kjente er nok medieovervåkingsselskapet Intellisearch og forløperen Cyberwatcher. Begge disse startet han sammen med Morten Rynning.

De to startet også AISPot som fikk en del oppmerksomhet i Shifter tilbake i 2017-18. De kalte satsingen for «Wordpress for mobilapper» og ideen var å gjøre det enkelt for turistdestinasjoner å bygge egne apper som gjorde en enklere for besøkere å få relevant informasjon basert på lokasjon.

– Dette høres jo ikke helt ulikt deler av løsningen i OmniaX. Finnes det en kobling mellom selskapene?

– Ikke mer enn at man som gründer tar med seg lærdom fra tidligere prosjekter. AISpot var en dedikert reiselivsapp og ble solgt til en aksjonærgruppe sommeren 2023, før vi begynte med OmniaX. Her har vi utviklet en ny plattform med et mye bredere sett av tjenester, helt ny AI-basert teknologi og som er laget for å kunne koble seg inn i andre apper..

– Hvor befinner seg OmniaX i dag? Har dere kunder?

– Ja, vi har flere kunder og er «live» innenfor reiseliv spesielt hoteller, samt «Silver Economy» markedet, det vil si folk som er 50+. Det er veldig mange av dem, og de blir bare flere og flere, og det er ofte de som har best økonomi. Vi har også noen svært spennende prosesser med store aktører innenfor bank, forsikring og telekom, sier Jellum.

– Vi jobber mot flere industrier samtidig, og ser vi hvor vi får napp. Men vi mener at dette er en perfekt match med bank, med det konkurransebildet som vokser frem, sier Jellum og forteller at man i disse dager er i ferd med å etablere OmniaX Nordic, legger han til.

Alt i alt er det rundt 20 personer som jobber med OmniaX-satsingen, og til tross at kundelisten fortsatt er kort, hevder Jellum at selskapet er cash-positivt. Det kommer av bootstrappet drift og at folk med tro på idéen har jobbet i utbytte mot eierskap.

– Mange av dem er som oss godt voksne med god økonomi, forteller Jellum.

Men nordiske planer og fortsatt ekspansjon krever kapital. Selskapet har som mål å hente inntil to millioner euro, drøyt 20 millioner kroner, og har ifølge Jellum kommet et godt stykke på vei.

– Hvordan ser veien videre ut for OmniaX etter etableringen i Norden?

– Det første steget blir å finne personer som har nettverk innenfor de områdene vi går etter. Men vi sikter høyt. Ambisjonen er å være i ti land i løpet av to år.