BETALING
Vipps mener enkelhet trumfer kundelojalitet i lommebokkampen
At nye betalingsløsninger melder seg på nesten ukentlig, er ikke noe som stresser Vipps. Det spiller ingen rolle om de er norske, europeiske eller amerikanske.
– Å tæppe telefonen og få automatisk gjenkjenning til kundeklubb, er kundeopplevelsens hellige gral. Skal vi få fire millioner til å gjøre dette hver dag, er det den opplevelsen vi må sikte etter, sier kommersiell leder i Vipps MobilePay, Vegar Heir.
Denne uken lanserte Norgesgruppen lommebok-appen Trumf Pay, som faktisk kutter ut bruken av den klassiske betalingsterminalen i butikken og i stedet bruker skanning av QR-kode og godkjenning av betaling rett i appen.
I den samme slengen introduseres nye betalingsveier, utviklet av samarbeidspartnerne BankAxept og Aera Payment & Identification. Disse tar utgangspunkt direkte i kundens bankkonto i stedet for i betalingskortet.
Coop og Rema1000 har allerede apper man kan betale med, der betalingskortet er det som brukes, men vil i løpet av høsten også ta i bruk den samme nye teknologien som i Trumf Pay.
– Kan dagligvarekjedenes lommebøker gjøre det vanskeligere for Vipps å nå ambisjonen om å bli nordmenns foretrukne mobile lommebok?
– Jeg vet ikke om det vil gjøre det vanskeligere, men det blir i hvert fall et mer fragmentert marked, sier Heir.
QR-koder er vanskeligere
Som mangeårig Vipps-medarbeider med erfaring fra selskapets eget mislykkede QR-kodeforsøk, stiller Heir seg tvilende til at QR-kode er den rette måten å ta utviklingen videre på. Selv om han innrømmer at Trumf Pay-løsningen er et fremskritt sammenlignet med Vipps egen versjon som var avhengig av betalingsterminalen.
– Det handler om å gjøre det så enkelt og friksjonsfritt som mulig for brukerne. Selv en bra QR-kodeløsing er vanskeligere enn tap-to-pay. Da er det ikke oppskriften på suksess, i alle fall ikke i den målestokken vi ser på, sier Heir.
Han tror likevel at Trumf Pay vil kunne bli populært blant en god del av Norgesgruppens mest lojale kunder, som er opptatt av å samle bonuspoeng.
En annen potensiell utfordring, ifølge Heir, er at flere lommebøker med mindre variasjoner i funksjonalitet, kan være med på å gjøre kundene forvirret over bruken, og dermed fungere som en motkraft på økt digitalisering.
– Vi mener jo som kjent at alt skal være så enkelt som mulig. Da må det også være så likt som mulig overalt. Nå ser vi jo økt fragmentering fra butikk til butikk, hvor dette er litt forskjellig fra butikk til butikk, og det tror vi ikke fremmer digitalisering, det er kanskje i stedt med på å gjøre kundene mer forvirret over tid.
Skal være klare før nyttår
Hvordan er fremdriften med deres egen lommebok?
– Vi jobber veldig hardt nå. Ambisjonen er fortsatt å lansere lommebok med tæppingi løpet av året. Forhåpentlig klarer vi også å få til en kobling til lojalitetsklubber, sier Heir.
– Vi har for øvrig hatt en god dialog med Norgesgruppen og invitert Trumf til å være med i Vipps kundeklubbsatsing, fortsetter han.
– Har dere hatt noen problemer underveis?
– Dette er en vanskelig jobb. Men vi har ventet på å få komme i gang lenge, og er forberedt å fullføre jobben så raskt som overhodet mulig.
Han forklarer at det til sist ikke bare står på Vipps, men at både leverandører og partnere må klare å få på plass det som skal til. En stor jobb er å få virtualisert alle betalingskort, slik at for eksempel alle kombikort fungerer både med BankAxept og Visa.
– Det er en viktig forutsetning for å få bred bruk og bred distribusjon, slik at butikkene blir med på prosjektet.
Frykter ikke Apple-nyhet
–Apple Pay meldte nylig at de lanserer API-er som, etter sigende, skal gjøre det enklere å bygge inn betalingsløsninger i eksisterende apper. Kan det bli en trussel mot Vipps?
– Nei, det tror jeg ikke. Det er en kommersiell modell som åpnes i utvalgte markeder utenfor Europa. Det er neppe en tilfeldighet. Konkurransemyndighetene i EU har pålagt Apple å åpne opp for NFC-tilgangen for at det skal være en fair konkurranse. Da kan de ikke komme med en modell der man må betale for få tilgang på en teknologi som ligger i Iphone.
Men rent hypotetisk kan vel Apple beholde en åpen NFC-tilgang samtidig som de kommer snikende tilbake inn i Europa med API-er som man må betale for, for dem som ikke kan eller ønsker å gjøre utviklingsjobben selv?
– Det er nok mulig. Apple bruker makten sin på mange måter. De er opptatt av å sørge for at de har nok tjenester til at Iphone er relevant og attraktiv, men er samtidig nøye med å ikke åpne opp for mye sånn at deres egne tjenester blir utsatt for konkurranse.
Konkurransen om Europa er i gang
– Til sist, European Payment Initiative, som består av 18 banker i en rekke europeiske land, lanserer i sommer Wero, som best kan beskrives som kontinentets svar på Vipps. Er det også en fremtidig konkurrent?
– Vi ser det nok mest som et bevis på at konkurransen om Europa er i gang. Litt av grunnen til at vi slo oss sammen med MobilePay, var jo nettopp for å stå sterke i den konkurransen. Så vil det nok ta noe tid før vi vil møtes på de samme markedene.