REKLAME

Vipps-reklame best likt: – Man må tørre å gå over streken

Alle de tre siste reklamefilmene til Vipps har blitt mest likt – den siste er den best likte i 2024.

Lars Istre
Publisert

En reklamefilm fra Vipps topper Reklamebørsen for juni med 42 prosent positiv mottagelse blant publikum. Vipps-reklamen er den reklamefilmen som har scoret høyest på Reklamebørsen så langt i år. Markedssjef i Vipps, Lars Istre, sier til BankShift at humring er reklamens beste venn.

– Når folk som ser den humrer av den, så har vi oppnådd det vi skal. Humor er det beste virkemiddelet, sier Istre.

– Reklamefilmen baserer seg på at dansker er vanskelig å forstå, står man ikke i fare for å støte noen?

– Jo, og vi forsøker å unngå å støte noen, men man må tørre å gå over streken. Målet vårt er å skape humor basert på menneskelig innsikt. I dette tilfellet merket vi at det var en del misforståelser mellom oss og våre danske kollegaer, men at det var lett å overføre penger. Derfor gjorde vi et poeng ut av det, forklarer Istre.

Rentebørsen er en rapport som har blitt publisert av Essencemediacom i rundt 20 år. I rapporten for juni 2024 ble syv reklamefilmer vurdert av 537 respondenter.

Målet er å ikke se ut som finans

Vipps-reklamen var også den reklamen som færrest mislikte med 11 prosent. Blant menn svarte 46 prosent at de var positive til reklamefilmen og 38 prosent av kvinnene svarte det samme. Reklamen var vinneren blant begge kjønn. Istre forklarer at det er et poeng for dem å ikke se ut som et finansselskap.

– Finans blir oppfattet av folk som litt kjedelig. Derfor forsøker vi å distansere oss fra det både i tone og innhold, sier Istre.

Likevel mente to tredjedeler av respondentene at det var enkelt å huske hvem det var reklame for. Det er den høyeste scoren i rapporten.

Vist i Danmark

I reklamen møter en dansk agent to norske. Han gir dem viktig informasjon og forlater dem. Da blir det klart at de ikke har forstått et kvekk av det han sa, men de blir enige om at de kan vippse ham for kaffen. Reklamefilmen er den første som Vipps har vist både i Norge og Danmark.

– Er reklamen like godt mottatt i begge land?

– Vi har ikke like klare tall fra Danmark, men vi har fått god respons på den der også. Nordmennene ler av at det er vanskelig å forstå det danske tallsystemet, og danskene har nok selvinsikt til å forstå at det er komplisert. Samtidig synes de det er moro at nordmennene ikke forstår det, forklarer Istre.

De tre siste reklamene Vipps har laget har alle kommet på toppen av Reklamebørsen. Istre forklarer at det i stor grad skyldes kulturen i Vipps.

– Vi har en leder som sier at det er viktig å våge for å treffe en innertier, så får vi heller leve med at vi kan bomme innimellom. Det senker skuldrene våre og gjør at vi presterer bedre, forklarer Istre.

Til høsten skal Vipps etablere seg i Sverige og Istre lover nye reklame-sprell i den forbindelsen.

– Det er bare å glede seg, smiler Istre.