RESULTAT

Vokser stort på bedriftsmarkedet: – En klar vekststrategi

Nordea har over tid jobbet med tjenester og vekst mot bedriftsmarkedet i Norge, og banken ser nå fruktene av arbeidet.

Landssjef Randi Marjamaa i Nordea Norge.

Nordea Norge kunne vise til gode tall i konsernets halvårsrapport torsdag morgen. Personmarkedet vokser, også om man ser bort i fra oppkjøpet av Danske Bank-porteføljen i fjor. Men det er bedriftsmarkedet som viser de sterkeste tegn for banken, som lenge har snakket om en ambisjonene på området i Norge.

– Vi har en klar vekststrategi på bedriftsmarkedet, og ser at vi har tatt imot mange nye kunder dette kvartalet. Strategien har vært tydelig på en diversifisert vekst, og vi ser nå at mange næringer går godt, samtidig som vi har lange og gode relasjoner til gode bedrifter, sier landsjef Randi Marjamaa i Nordea Norge til BankShift.

For i kvartalet kunne Nordea Norge vise til en annualisert vekst på 16,4 prosent i bedriftsmarkedet, og banken hentet inn 2.121 nye bedriftskunder, oppgir Nordea.

Tjenesteutvikling høster frukter

Ved tidligere kvartalsrapporter har Nordea kunnet fortelle til BankShift at det gjøres satsinger innen nett- og mobilbanken for å styrke tilbudet til bedriftskundene. Det er Marjamaa sikker på at har hjulpet veksten man nå ser.

– Ja, absolutt. Vår nye corporate nettbank har vi rullet ut og kundene er veldig fornøyde med den. Det har blitt enklere, mer tilgjengelig og kundene har flere tjenester de ønsker. Vi ser vekst også i de mindre segmentene, men særlig de mellomstore bedriftene vokser.

– Vi har tenkt på lik linje som vi har gjort i personmarkedet, der vi digitaliserer de enkle tjenestene som er viktige. Så kan vi heller drive god rådgivning på andre type tjenester. Vi har for eksempel hatt en del valutasikringssamtaler den siste tiden og sett mange kunder bevege seg inn og ut av obligasjonsmarkedet, sier Marjamaa.

Effektivisering

I Nordeas konsernrapport blir det påpekt at kostnadene har økt noe, etter konvertering av Danske Bank-porteføljen i Norge, samt investeringer på kunstig intelligens og IT i konsernet. Marjamaa kan fortelle at det er investeringer som gjøres i Nordea i Norge også akkurat nå.

– Vi investerer stadig i effektivisering av prosesser sånn at rådgivere kan få mer tid med kundene. Vi tar ytterligere grep på de største prosessene som boliglån og forbedringer rundt mobil- og nettbank. Vi har lansert opp mot 30 nye funksjonaliteter som kunder har bedt om, og som de nye kundene som kom fra Danske Bank har etterspurt, sier Marjamaa.

Norgessjefen sier videre at man også har en konsernplan på kunstig intelligens om hvordan banken skal ta det i bruk, og at man finner ut av hvor verktøyet har best bruksområder, og at det kommer til å rulle ut diverse løsninger utover høsten og neste år.

Gode sparemarkeder

Ellers er Marjamaa godt fornøyd med veksten innen sparing, der Nordea Norge skriver i en pressemelding at banken tar markedsandeler. Innskudd fra husholdninger og bedrifter økte med 12,3 milliarder kroner i andre kvartal, og sammenlignet med samme periode i fjor har innskuddene økt med 18 prosent.

– Dette kvartalet ble det nettokjøpt fond for 9,8 milliarder kroner. Det er et sterkt hopp i fondssparingen i et ruglete marked. På innskudd har vi også tatt markedsandeler, og det er en tydelig strategi vi har hatt de siste årene, sier Marjamaa.

I tallene kan man også se at Nordea Norge har økt provisjonsinntektene med hele 26 prosent sammenlignet med andre kvartal i fjor. Det har kommet en del nye kunder inn dørene, men det er en sterk vekst sammenlignet med at rentenettoen økte med 11 prosent over samme tid.

– Et sterkt sparemarked i tillegg til mange nye kunder gir inntekter. Det at vi kan gi et tilbud som en totalbank er viktig for oss, for da kan vi også gi kundene bedre råd, sier Marjamaa.

Når hun ser tilbake på andre kvartal og første halvdel av 2025, ser landsjefen i Nordea et halvår preget av svingninger, samtidig som hun er imponert over hvordan husholdninger og bedrifter har klart seg i det hun beskriver som “et ruglete halvår”. Marjamaa viser bare til Nordeas tall, som igjen viser at bedriftene gjør investeringer, mens husholdningene sparer.

Og derfor er hun også positiv til resten av 2025, og tiden fremover.

– Vi ser klare tegn til at folk har tro på egen økonomi og det er en optimisme å se inn i høsten som også smitter over på norsk næringsliv. Vi tror det norske markedet kommer til å vokse, da Norden og Norge står stødig i en ruglete tid. Vi har tro på Norge, og Norge er et satsingsområde for Nordea i bankens vekststrategi. Så vi skal vokse videre og levere også de neste kvartalene, sier Marjamaa.