FINTECH

Zwipe skal kutte 40 millioner – gir opp biometrisk betaling 

Det norske fintech-selskapet må gjøre innsparinger, og dropper én av to markeder. For andre gang på et halvt år kuttes det i staben.

Publisert Sist oppdatert

Det børsnoterte fintech-selskapet Zwipe har i en årrekke forsøkt å få gjennomslag for sine biometriske kortløsninger, som i praksis er fingeravtrykklesere bygget inn i plastikkort.

Fra oppstarten var det betalingsmarkedet selskapet jaktet, og selskapet falt dermed inn i fintech-kategorien. Teknologien er ferdig utviklet og testet med både Visa- og Mastercard. Parallelt har Zwipe laget løsninger for adgangskontroll.

Nå planlegger Zwipe å kutte 40 millioner kroner i kostnader, går det frem av en børsmelding. 

Selskapet har derfor valgt å satse på én hest. Det innebærer i praksis at Zwipe dropper betaling til fordel for adgangskontroll.

– Vår nye strategiske retning innebærer laserfokus på det ene målet om å raskt oppnå kommersiell suksess med Zwipe Access, sier daglig leder Robert Puskaric i meldingen.

I prosessen reduseres staben med fem årsverk knyttet til Zwipe Pay. Restruktureringen av selskapet skal være i mål innen midten av andre kvartal inneværende år.

Kuttene annonseres om lag et halvt år etter forrige gang sparekniven var fremme. Sommeren 2023 røk 15 årsverk i en «strømlinjeforming» av organisasjonen. Den gangen var beskjeden derimot at det fortsatt skulle satses på Zwipe Pay, selv om det hadde gått tregere enn antatt å få gjennomslag i betalingsmarkedet.   

– Beslutningen om å fokusere på Zwipe Access er et naturlig resultat av fremskrittene vi så i 2023. Likevel er all innsatsen som ble lagt ned i utviklingen og sertifiseringen av Zwipe Pay det som la grunnlaget for suksessen med Zwipe Access, sier  Puskaric nå.

Det understrekes at Zwipe vil fortsette å betjene og oppfylle kjøpsordre fra Zwipe Pay-kunder som allerede er sertifisert.