DIGITAL ID

BankID: Med alle bankene i ryggen styrker vi satsingen på å utvikle en norsk ID-lommebok

BankID Bankaxept rigger seg for å være Norges svar på eIDAS 2.0.

BankID-sjef Øyvind Brekke
Publisert Sist oppdatert

Nordea er siste bank til å åpne for BankID-appen for sine kunder. I en pressemdeling skriver nå BankID Bankaxept at med “alle bankene i ryggen styrker BankID nå satsingen på å utvikle en norsk ID-lommebok”.

– Med dette blir det mulig for 4,5 millioner BankID-brukere å identifisere seg på samme måte på tvers av over 16.000 offentlige og private tjenester. Forenkling og enhetlige løsninger er viktig for at flere skal mestre å bruke digitale løsninger. Derfor er samlingen om BankID-appen en viktig milepæl for digital inkludering i Norge, sier administrerende direktør Øyvind Brekke i BankID Bankaxept.

Brekke sier i pressemeldingen at man må har ambisjoner om å utvikle BankID til å bli en fullverdig ID-lommebok, som for eksempel skal innebære oversikt over egen BankID og “ditt digitale jeg”, selvbetjening, full kontroll på data og datadeling, samt nye tjenester i appen.

BankID Bankaxept påpeker også at selskapet nå rigger seg for å kunne spille en rolle i Norges svar på forpliktelsene i EU-forordningen eIDAS 2.0, som pålegger alle EU- og EØS-land å sørge for at innbyggerne får tilgang til en nasjonalt anerkjent eID og eID-lommebok.

Også Nordea ser ut til å vurdere et bytte.

– Fra 22. mars kunne også våre kunder begynne å bruke BankID-appen. Nordea ID-appen vil fortsatt kunne brukes, men vi tror at over tid vil kundene ha nytte av at alle banker har BankID-appen, sier leder for personmarked Randi Marjamaa i Nordea.