OPPSTARTSSELSKAPER

Disse fem norske selskapene er med i Mastercards fintech-konkurranse

Fem norske oppstartsselskaper skal konkurrere i Mastercards partnerskapsporgram.

Disse selskapene skal konkurrere i Mastercards Lighthouse-program denne våren. Blant dem finner vi fem norske oppstartsselskaper.
Publisert

Mastercard Lighthouse er et partnerskapsprogram som fokuserer på oppstartsselskaper i Norden og Baltikum. Konkurransen kobler selskapene med institusjonelle aktører som DNB, Danske Bank, SEB og Mastercard, i tillegg til en gruppe seriegründere.

Programmet gjennomføres to ganger i året, gjennom to klasser. Et for fintechselskaper og et for impactselskaper. Årets vårgjennomføring er den 12. Gjennomføringen av programmet siden oppstart i 2018.

I fintechdelen er det fem selskap fra Norge som deltar denne runden:

  • Crowdworks - en software-fintech som ønsker å gjøre det enklere for oppstartsselskaper å finne riktig investor, og vice versa. En plattform for både nettverks- og kapitalbygging.
  • Eedenbull - spesialiserer seg på innovative digitale betalingsløsninger for utstedere av kommersielle betalingskort. Bruker kunstig intelligens for å strømlinjeforme kort- og utgiftshåndtering.
  • Funding Partner - en låneplattform for små og mellomstore bedrifter. Fundingpartner kobler bedrifter med investorer som er interessert i å tilby fleksibel bedriftsfinansierng og samtidig motta faste rentebetalinger.
  • Optius.app - Bedrift-til-konsumer-fokusert spareapp som også kan spore innholdet i dagligvarene man kjøper.
  • Receipts - en bedrift-til-bedrift-foksuert fintech som ønsker å revolusjonere kvitteringsbehandling og betalingskort-gjenkjenning i bedriftsmarkedet.

Disse konkurrerer mot fem selskap fra Danmark, og fem selskap fra Baltikum.

For impact-selskapene er det ett selskap som deltar fra Norge; Carbon Centrum.