KRYPTO

Fra skeptiker til utsteder: Klarna lanserer egen stablecoin

For tre år siden kalte Sebastian Siemiatkowski kryptovaluta for en «ponzi-svindel». Nå snur Klarna-sjefen tvert om og lanserer «Klarna USD» for å utfordre de tradisjonelle banksystemene.

Klarna har åpnet for Vipps, og nå altså stablecoins.
Publisert

Det har vært en lang reise fra total avvisning til full omfavnelse for Klarna-sjefen. I kjølvannet av FTX-kollapsen uttalte Sebastian Siemiatkowski at han ikke så noen reelle bruksområder for krypto, og kalte det en «oppdiktet valuta».

Nå, kort tid etter børsnoteringen i New York, melder Dagens Industri at betalingsgiganten lanserer sin egen valuta: Klarna USD.

Ikke for spekulasjon

I motsetning til aktører som Revolut, som lar brukere kjøpe og selge krypto for investering, skal ikke Klarnas nye mynt være et spekulasjonsobjekt for de 114 millioner kundene.

Dette er en såkalt stablecoin – en kryptovaluta knyttet til verdien av den amerikanske dollaren – som primært skal fungere «under panseret».

Målet er å effektivisere den finansielle infrastrukturen.

– Krypto er nå raskt, billig, sikkert og skalerbart nok. Dette er starten på Klarnas reise innen krypto, sier Siemiatkowski i en kommentar.

Utfordrer Swift med Stripe-teknologi

Valutaen utvikles på blokkjeden Tempo, som blant annet støttes av betalingskjempen Stripe. Lanseringen er planlagt i 2026.

Hovedmotivasjonen er å kutte kostnadene og tidsbruken på grenseoverskridende betalinger – et marked som i dag domineres av det tradisjonelle Swift-nettverket.

  • Kostnadskutt: Klarna peker på at gebyrer for betalinger over landegrenser koster markedet rundt 120 milliarder dollar årlig.

  • Hastighet: Mens tradisjonelle bankoverføringer kan ta dager, skal blokkjedeteknologien redusere dette til minutter.

Stripe argumenterer for at man ved å konvertere lokal valuta til stablecoins, flytte dem digitalt, og veksle tilbake hos mottaker, kan omgå fordyrende mellomledd og valutapåslag.

Tøff start på børsen

Nyheten kommer i en periode hvor Klarna forsøker å overbevise markedet om sin lønnsomhet og innovasjonsevne.

Selskapet ble notert på New York-børsen i høst, men aksjekursen har fått en tøff start. Siden første handelsdag har aksjen falt med 36 prosent. Selv om inntektene i siste kvartal overgikk forventningene, skuffet bunnlinjen på grunn av høyere kredittap enn ventet.