FINTECH

Klarna utfordrer på innlogging

Google, Facebook, Apple og Vipps har gjort det lenge. Nå kommer også Klarna med en tjeneste som gjøre det enklere for kunden å identifisere seg ved netthandel.

Nå vil Geir Østby at nordmenn skal begynne å bruke Klarna også når du skal logg inn i nettbutikken.
Nå vil Geir Østby at nordmenn skal begynne å bruke Klarna også når du skal logg inn i nettbutikken.
Publisert

«Sign in with Klarna» er det selvforklarende navnet på den nye tjenesten som nå lanseres i 23 land.

– I Klarna ønsker vi å kunne bidra til å gjøre både shopping og betaling så smidig som overhodet mulig. Det har vi holdt på med i mange år. Vi ser dette som en mulighet å gjøre det enklere og bedre for kundene når man skal handle, sier Norge-sjefen i Klarna, Geir Østby, til BankShift.

– Er ikke dette gammelt nytt. Tech-gigantene har holdt på med dette lenge, og her til lands har Vipps Logg inn blitt en populær tjeneste. Hva kan dere tilføre på dette området som er nytt?

– Det er sant at det finnes andre alternativer, men vi tror fortsatt vi kan bidra til å gjøre kundereisen bedre. Når du ser hvor mange som fortsatt manuelt fyller ut informasjon om seg selv når de skal handle på nett, så innser man vi ikke er helt ferdig med den reisen, sier Østby.

Skiller seg på ett punkt

Ifølge Østby finnes det en sak som skiller Klarnas tjeneste fra de internasjonale gigantene – at den spesifikt er laget for å forbedre netthandelsopplevelsen. Ellers er informasjonsdelingen lik. Så lenge kunden har gitt sitt samtykke, deler Klarna telefonnummer, adresse, e-post og fødselsdato ved innloggingen.

Slik vil Klarna automatisk innlogging se ut.
Slik vil Klarna automatisk innlogging se ut.

De første butikkene som har tatt tjenesten i bruk finnes i Sverige, og omfatter blant annet nettsteder som Rusta, motebutikken NA-KD og Finn-kopien Tradera.

– Etter et par tastetrykk fra forbrukeren får vi umiddelbart en komplett profil. Tilsvarende tjenester fra Apple, Facebook og Google gir en profil hvor kunden selv må fylle ut blant annet adresse og telefonnummer. De aller fleste svensker bruker allerede Klarna, og den nye innloggingstjenesten forenkler derfor registreringen mye for majoriteten av våre kunder, sier Tradera-sjefen Stefan Öberg i en pressemelding.

Der opplyses det også at under en testperiode på Tradera ble 20 prosent av alle innlogginger gjort med Klarna.

Med tanke på at Klarna-appen ble brukt av 1.2 millioner nordmenn i løpet av julehandelen i desember, er Geir Østby opptatt av å overbevise også norske nettbutikker om å ta i bruk innloggingstjenesten.

Vipps blir konkurrent

Ifølge Østby har alle butikker som tilbyr Klarna som betalingsalternativ også muligheten til å tilby innlogging. Dette skjer ikke automatisk, men er noe butikkene selv må implementere på sine nettsider. 

– Vil det ikke bli vanskeligere å lykkes i Norge, der dere må konkurrere med Vipps i tillegg til de internasjonale løsningene?

– Det gjenstår å se hva forbrukerne vil foretrekke, men Vipps er helt klart et av alternativene vi må forholde oss til, sier Østby.