TEKNOLOGI

Nå kan Bulder-kunder følge sitt lokale boligmarked direkte i appen

Digitalkonseptet til Sparebanken Vest går konkret til verks for å skille seg ut i kundekampen. – Banker må endre seg for å følge med på kunders forventninger og levere mer enn råvarer, sier leder for banking, Nicolai Møller, som kaller egen metode «next level banking».

Nicolai Hope Møller i Bulder.
Publisert Sist oppdatert

En ny funksjon fra den populære digitalbanken Bulder gir kundene anledning til å se hvor mye boliger i deres område er solgt for - direkte i appen.

Funksjonen kom på plass som et resultat av en spørreundersøkelse utført i samme app. Pris på solgte boliger i området var en soleklar vinner i spørreundersøkelsen, med 70 prosent av stemmene.

Da Bulder tidligere i høst spurte brukene om hvilke data de ville ha mer av, var salgspris i nabolaget det de fleste ville se. Nå er den tjenesten lansert i appen.

– Vi må spørre kundene om hva de vil ha, men man kan ikke spørre et åpent spørsmål om hva de vil ha i hele verden. Denne tjenesten var relativt enkel for oss å sette opp, med en del data selv, og så bruker vi tredjepartsselskaper i tillegg, som har data vi stoler på, forteller leder for banking Nicolai Hope Møller i Bulder til BankShift.

«Next level banking»

Denne metoden for å utvikle produkter tror Møller er viktig for bankene i dagens marked. Han kaller det «next level banking».

– Banker må endre seg for å følge med på kunders forventninger og levere mer enn råvarer som lån, kort og sparing. De må innta kundens tankesett og levere verdiøkende brukeropplevelser på toppen av standard banktjenester, sier han.

Grunnen til at Bulder har begynt å tenke på denne måten kommer av konkurransen digitalbanken står i, med både de store tradisjonelle bankene, og internasjonale nisjebanker.

– Vi kjemper konstant på to fronter: produktbredden mot de store bankene, der kan, og skal vi ikke, konkurrere. Det andre er å passe på at vår brukeropplevelse er fresh i forhold til de andre digitalbankene. Derfor er det en konstant avveigning på hva vi skal bruke tid på. Det er ganske enkelt for oss å åpne for nye produkter når vi har Sparebanken Vest som morbank, som har alt av produkter, men vi trenger heller ikke alt av produktene, sier Møller.

Kundetilfreds

Bulder toppet EPSI sin kåring for kundetilfredshet nå nylig. Tidligere har EPSI påpekt at jo mer kunden forstår, jo mer tilfreds er kunden med de digitale løsningene. 

– Er slike løsninger med på å gjøre bankkunden «smartere», slik at de også blir mer tilfredse?

– Vi håper jo det, for det er det vi vil. Dette er jo ikke en tjeneste som vi trenger, som boliglån, men vi må tilføre ting. Bankene må forstå at behovene endrer seg, sier Møller.

Han kan røpe at også neste tjeneste er rett rundt hjørnet hos Bulder, da de allerede har bygget den opp, uten at den er lansert ennå. Og Bulder vil også se på mulighetene rundt «salg i nærområdet»-tjenesten.

– Alle som har lån hos oss har tilgang til tjenesten, men vi tenker å kunne levere en lignende tjeneste også til de som ikke er kunder hos oss. Men det er viktig å påpeke at vi ikke er helt der ennå, men kanskje vi kan få til noe der senere, sier Møller.