KUNSTIG INTELLIGENS

Netcompany lanserer verktøy som kan modernisere gamle banksystemer: – Hele sektoren har et problem

Ved bruk av kunstig intelligens analyserer Netcompanys nyeste verktøy IT-systemer, og selskapet mener det vil endre måten banker og andre bedrifter moderniserer sine kritiske IT-systemer fremover.

Gründer og administrerende direktør André Rogaczewski i Netcompany.

Netcompany, som venter på gjennomføring av oppkjøpet av kjernebankleverandøren SDC i disse dager, har nå lansert et nytt verktøy som selskapet selv mener vil gjøre «digitalisering på rekordtid».

– Hoveddelen av banksystemene er i dag gamle systemer. Hele sektoren har et problem, og det er legacy-systemer, kombinert med compliance. 80 prosent av alle IT-utgifter i bank har noe med de to tingene å gjøre, og det blokkerer for all nyutvikling, sier administrerende direktør André Rogaczewski i Netcompany til BankShift. 

Tar ut informasjon til en holdeplass

Det nye verktøyet til Netcompany, som de kaller Feniks AI, går inn i gamle syster og sjekker kodebasen, dokumentasjon, lovgivningen som følges og forretningsprosesser. Dermed tar verktøyet informasjonen ut til en «holdeplass», der man kan vurdere systemet, om det er noe som skal legges til, eller om det kan forenkles, før man starter prosess nummer to, som moderniserer systemet. 

Netcompany estimerer tidsbesparelser på de tre punktene på 50-80, 40-70 og 20-50 prosent. 

– Man kan finne betraktelige besparelser om man på et punkt får fjernet de gamle systemene og erstatter dem med noe som har enklere vedlikehold. Da kan man kanskje fjerne to tredeler av de 80 prosentene av IT-utgifter. Jeg mener det kan bli en game changer, sier han om selskapets nye verktøy.

Feniks AI har vært i bruk i et par uker, men Netcompany har jobbet med utviklingen av KI-verktøyet i flere år. I Danmark har Netcompany tatt i bruk Feniks AI hos et par offentlige kunder, som Rogaczewski kan fortelle at blant annet dreier seg om betaling.

Selskapet skriver at Feniks AI har vist lovende resultater i Danmark, og ventes å spare den danske stat for 30 prosent av IT-utgifter.

– I den første prosessen beskrives alt i systemet, fra rollebeskrivelser til sikkerhet. Alt blir tatt ut og presentert fra det gamle systemet. Så er det denne «holdeplassen», der mennesker kommer inn og vurderer systemet sitt, gjør eventuelle endringer, som skiller oss fra andre forsøk på modernisering av IT-systemene, der man har tatt gammel kode og prøvd å legge det inn i ny teknologi, sier Rogaczewski.

– Så trykker man på en knapp og starter prosess nummer to, som lager design og moderniserer alt i systemet for deg. Planen her er at denne delen også skal kunne brukes til vedlikehold, slik at man ikke trenger å bruke tid på det senere, legger han til.

Brukes på alle systemer

Netcompany startet å bruke Feniks AI på mainframe-systemer, Java-kode og utvalgte salgsplattformer, men Rogaczewski forteller at verktøyet skal kunne brukes i alle systemer, om det er kjernebank eller undersystemer som for eksempel saksprosesser.

– Det er ikke tvil om at dette kan brukes til å optimalisere systemene i banksektoren, også i forbindelse med oppkjøpet av SDC, sier Rogaczewski, som påpeker at han ikke kan svare på noen spørsmål rundt SDC, ettersom oppkjøpet ikke er gjennomført ennå.

På spørsmål om hvor enkelt det er å komme inn i et selskap og få tilgang til systemer og dokumentasjon, som Feniks AI trenger for å gjøre sin jobb, påpeker Rogaczewski at det, foreløpig, er to måter Netcompany jobber på.

– Det ene er at vi som et konsulentfirma kommer inn og tar med oss Feniks AI. Etter en prosess viser vi så hva vi har fått ut, og selskapet kan selv velge veien videre. Det andre er at vi kan dele verktøyet med kunden og gi det som et serviceprodukt, så de selv kan bruke det i sin teknologiavdeling. Men det krever jo at man syns vår måte å dokumentere systemet på er bra nok, sier han.

Stor tro på verktøyet

Netcompany-direktøren forteller at det allerede har vært stor interesse rundt Feniks AI, og han har selv troen på deres nye verktøy.

– Dette er veien å gå, og det vil gi effekt til et selskap som Netcompany. Jeg er veldig spent på hvordan det kan adopteres i en IT-avdeling eller et firma som jobber på en annen måte enn hva vi gjør. Jeg tror jo det går bra, for hos oss vil dette være et verktøy vi vil bruke på alt, sier Rogaczewski.

Foreløpig bruk av Feniks AI har ifølge Netcompany vist en estimert tidsbesparelse på mellom 30 og 60 prosent for legacy moderniseringsprosjekter, og et forventet kutt i IT-kostnader på 30 prosent.